نمودار گانت چیست؟ تعریف، مزایا و ابزارها

تصور کنید انجام تردستی با چند تا توپ در آن واحد چقدر کار دشواری است. اگر حتی یکی از توپ ها را از دست بدهید کل نمایش خراب می شود. یا همان مفهوم ضرب المثلی که از قدیم در زبان فارسی رواج داشته است: “با یک دست نمی شود دو تا هندوانه برداشت”. مدیریت پروژه هم مشابه تردستی با توپ است چراکه به طور مدام باید با افراد، کار ها و پروژه های مختلف سر و کله بزنید. به محض اینکه یکی از ضرب الاجل ها را از دست بدهید، کل برنامه ریزی پروژه از بین می رود و این می تواند تبعات جدی داشته باشد.

به همین دلیل داشتن طرحی بصری از برنامه زمانی پروژه و علم به اینکه چه زمانی هر یک از فعالیت ها خاتمه می یابند و چه افرادی مشغول کار بر روی آن ها هستند، بسیار مفید است. اینجاست که اهمیت نرم افزار مدیریت پروژه که قابلیت ترسیم نمودار گانت پروژه را نیز داشته باشد، مشخص می شود.

نه تنها مدیران پروژه بلکه سایر افراد نیز از گانت چارت برای برنامه ریزی، اجرا و تحویل پروژه های خود استفاده می کنند. اگر همیشه دنبال این بودید تا درباره نمودارهای گانت اطلاعات کسب کنید و یاد بگیرید که چگونه می توانید از آن استفاده کنید، پس مطلب درستی را انتخاب کرده اید. قبل از پرداختن به مزایای این نوع نمودار، بیایید در ابتدا آن ها را بهتر بشناسیم:

نمودار گانت

نمودار گانت چیست؟

با استناد به وبسایت ویکی پدیا، “نمودار گانت نوعی نمودار میله‌ای است که برنامه زمان‌بندی پروژه را شرح می کند و رابطه های وابستگی میان فعالیت ها و وضعیت برنامه فعلی را نشان می‌دهد.”

به زبان ساده تر نمودار های گانت نمایی بصری از فعالیت های نمایش داده شده در مقابل زمان هستند. آن ها نشانگر اطلاعات حیاتی پروژه از قبیل مدت زمان کارها، کار های دارای همپوشانی واینکه چه افرادی روی چه بخش هایی از پروژه فعالیت می کنند هستند.

به صورت کلی نمودارهای گانت بهترین دستیار شما در زمینه برنامه ریزی، زمان بندی و مدیریت پروژه است.

تاریخچه و تکامل نمودارهای گانت

نمودارهای گانت گذشته جالبی دارند که صحبت درباره آن ها خالی از لطف نیست. منشاء این ابزار به اواخر دهه ۱۸۰۰ برمی گردد، هنگامی که یک مهندس لهستانی به نام کارول آدامکی نموداری را به اسم هارمونوگرافی ابداع کرد. دلیل اصلی اختراع این نمودار بهبود روش نمایش برنامه های تولید در آن زمان بود. تنها مشکلی که وجود داشت این بود که تمامی یافته ها و سایر اطلاعات حیاتی فقط به زبان لهستانی و روسی چاپ شده بودند.

در همین زمان هنری لارنس گانت، مهندس و مشاور مدیریتی، نیز مشغول کار بر روی پروژه ای مشابه در دهه اول قرن بیستم بود. او نموداری را طراحی کرد که به مدیران تولیدی کمک می نمود تا به راحتی بتوانند برنامه زمانی کاری خود را تجسم کنند. با گذشت زمان، این نمودار دچار یک سری تغییرات شد و در نهایت به صورت نمودارهای گانت درآمد. به همین دلیل ازهنری گانت به عنوان مخترع نمودار گانت (به همین اسم) یاد می کنند. از آنجایی که در قسمت قبل به این پرداختیم که نمودارهای گانت چگونه محبوبیت پیدا کردند، حال وقت آن است تا در این باره صحبت کنیم که چگونه نمودارهای آنلاین گانت می توانند مدیریت پروژه را بهبود ببخشند.

هنری لارنس گانت

چرا نمودارهای گانت مفید هستند؟

اگر علاقه مند به این موضوع هستید که نمودار گانت در چه زمینه ای استفاده می شود و چرا برای مدیران گزینه مناسبی است، باید بدانید که این نمودارها فرآیند برنامه ریزی را ساده تر می کنند. از آنجایی که می توان آن ها را به راحتی ساخت و به آسانی استفاده و دنبال کرد، این نمودارها کمک بزرگی به مدیران می کنند.

در ساده ترین حالت نمودار گانت جدول زمانی است که نشان می دهد چگونه قرار است تا پروژه در طی فرآیند مدیریت پیشرفت کند. جدول زمانی ارائه شده توسط نمودارهای گانت ثابت کرده است که می تواند تا حد زیادی برای برنامه ریزی و زمان بندی پروژه ها مفید باشد. این نمودار به مدیران و تیم های پروژه کمک می کند تا مدت زمان لازم برای اتمام پروژه ها را در نظر بگیرند، منابع لازم را مشخص کنند، وابستگی های بین کارها را درک کرده و برای نحوه انجام هر مرحله از پروژه برنامه ریزی کنند تا پروژه سر زمان موعد قابل تحویل باشد.

با پیشرفت پروژه نمودار گانت هم به صورت همزمان با آن تغییر می کند و با نشان دادنِ برنامه زمانی بروز شده تمامی تیم ها، مشتریان و ذینفعان را در جریان پیشرفت پروژه قرار می دهد. به علاوه، نمودارهای گانت می توانند جایگزین جلسات شده و باعث بهبود سایر شرایط پروژه نیز شوند. این نمودارها به تیم ها کمک می کنند تا به آسانی در جریان پیشرفت کارها قرار گیرند و بتوانند به راحتی در مورد مشکلات احتمالی صحبت کنند. در کل، استفاده از نمودار گانت یا ابزار نمودار گانت می تواند در طی فرآیند مدیریت پروژه مفید باشد چرا که به شما این امکان را می دهد تا پروژه خود را برای بازه زمانی که برای تکمیل به آن نیاز دارد برنامه ریزی کنید.

نمودار گانت فرآیند برنامه‌ریزی را ساده‌تر می‌کند.

ویژگی های نمودارهای گانت

  • ضرب الاجل ها (Due dates): تاریخ ها یکی از مهم ترین جنبه های نمودار گانت هستند. این نمودار نه تنها برای مدیران پروژه زمان شروع و خاتمه پروژه را مشخص می کند بلکه زمان انجام هر یک از فعالیت ها را هم نشان می دهد. این اطلاعات در قسمت بالای نمودار نمایش داده می شوند.
  • کارها یا وظایف (Tasks): به نظر می رسد که پروژه های عظیم تعداد زیادی فعالیت جانبی دارند. نمودار گانت به مدیران پروژه کمک می کند تا تمامی فعالیت ها و کارهای جانبی پروژه را زیر نظر بگیرند تا هیچ موردی از قلم نیافتد یا با تاخیر همراه نشود. فعالیت ها در سمت چپ صفحه نمایش داده می شوند.
  • نقاط عطف (Milestones): نقطه عطف یک پروژه در واقع فعالیت و کارهای حیاتی هستند که تکمیل و موفقیت پروژه به آن ها وابسته است. برخلاف مسائل جزئی که آن ها نیز باید تمام شوند، تکمیل یک نقطه عطف می تواند باعث ایجاد حس دستاورد و پیشرفت شود. در بخش پایانی هر بلوک در نمودار گانت، رویدادگاه ها به صورت اشکال و نمادهای مختلفی نمایش داده می شوند.
  • ستون ها (Bars): ستون ها برای نمایش بازه های زمانی استفاده می شوند که در آن ها هر یک از فعالیت ها باید پس از تعریف شدن کارهای جانبی انجام شوند. این امر باعث می شود تا تمامی فعالیت های جانبی به موقع تکمیل شوند و خود این موضوع باعث می شود تا پروژه سر زمان مقرر شده آماده شود.
  • نوار وظایف (Taskbar): در حالی که بسیاری از فعالیت های جانبی می توانند در زمان کوتاهی تکمیل شوند، ممکن است موقعیتی پیش بیاید که بخواهید پیشرفت پروژه خود را در یک نگاه بررسی کنید. نوارهای کار به صورت هاشور خورده نمایش داده می شوند تا میزان دقیق تکمیل هر یک از فعالیت ها را نشان دهند.
  • وابستگی ها (Dependencies): در یک پروژه تعدادی از کارها و فعالیت های جانبی برای تکمیل شدن به یکدیگر وابسته اند. برای مثال، یک فعالیت باید قبل از شروع یا خاتمه پروژه ای دیگر تکمیل شود. در نمودار گانت، وابستگی فعالیت ها نشان دهنده این نوع از روابط است. پیکان های کوچکی که در میان نوارهای کار نمایش داده می شوند نشان دهنده این نوع از روابط هستند.
  • شمارنده وظیفه (Task ID): در دنیای شلوغ امروزه احتمالا قصد داشته باشید تا چندین فعالیت را همزمان انجام دهید. آیدی کار در نمودار گانت به صورتی تعریف شده است که این امکان را به همه افراد دخیل می دهد تا به راحتی بتوانند فعالیت مورد نظر خود را شناسایی کنند.

۱۱ مزیت نمودار گانت:

  1. اطلاع از وضعیت پروژه

بزرگترین مزیت استفاده از نمودارهای آنلاین گانت رایگان در مدیریت پروژه این است که می توانید تمامی موارد مرتبط با پروژه خود را یکجا مشاهده کنید. این نرم افزار می تواند ابزار مناسبی برای تجسم و اولویت بندی پروژه شما باشد چرا که دیدگاهی کلی نسبت به پروژه برای شما آماده می کند و اطلاعاتی حیاتی از قبیل افراد دخیل در هر مرحله، ترتیب فعالیت ها، مدت زمان، تاریخ های شروع و پایان، وابستگی کارها و پیشرفت آن ها را به شما می دهد. درنتیجه نرم افزارهای آنلاین نمودار گانت به مدیران پروژه کمک می کنند تا اطلاعاتی که جهت نظارت بر روی پروژه ها نیاز دارند را در اختیار داشته باشند.

نمودار گانت دیدی بصری از وضعیت پروژه به شما می دهد

  1. ارتباطات و انسجام تیمی بهبود یافته

ارتباطات درست یکی از اجزا مهم پروژه است که می تواند منجر به موفقیت یا شکست آن شود. در حقیقت، ۸۶ درصد از کارکنان احساس می کنند که نبود ارتباطات درست یکی از اصلی ترین دلایل شکست در محیط کاری است. از سوی دیگر، نمودارهای گانت با این شناخته شده اند که می توانند ارتباطات موثری را ایجاد کنند. با استفاده از این نمودارها مدیران پروژه می توانند ببینند که دقیقا چه کسی روی چه موضوعی مشغول به کار است و از این طریق می توانند درمورد برخی از کارها دستور لازم را بدهند و اطلاعات مربوطه را به آن ها منتقل کنند. این امر باعث می شود تا کارکنان ارتباط موثرتری با اعضای تیم خود داشته باشند و خود این موضوع باعث بهبود روابط تیمی می شود. از همه مهم تر، با استفاده از این نمودارها دیگر نیازی به داشتن ابزاری جداگانه برای دنبال کردن و داشتن ارتباطات لازم نیست.

  1. جلوگیری از اشباع منابع

هنگامی که منابع بیش از حد به کارها و فرآیندها اختصاص داده شده باشند مشکلات فراوانی ایجاد می شود. نمودارهای گانت به شما کمک می کنند تا منابع خود را به شکلی موثر استفاده کنید چراکه این امکان را برای شما فراهم می کنند تا بازه زمانی پروژه خود را مشاهده کرده و ببینید که منابع کجا و چگونه در حال استفاده شدن هستند. در نمودارهای گانت، شما همچنین می توانید کارها را محول و منابع را به صورتی تنظیم کرده تا فشار کاری زیادی روی آن ها نباشد. به این طریق شما می توانید به صورتی موثر منابع را مدیریت کرده و زمانی که این منابع به درستی مدیریت شوند، احتمال اینکه پروژه ها طبق بودجه و زمان تعیین شده خود پیش روند افزایش می یابد.

  1. اندازه گیری پیشرفت پروژه

هنگامی که شما پروژه خود را در نرم افزار نمودار گانت برنامه ریزی کردید می توانید میزان پیشرفت فعالیت های پروژه خود را مشاهده کنید. قابلیت اندازه گیری میزان پیشرفت پروژه به شما این امکان را می دهد تا در صورت عقب ماندن آن از برنامه رویکرد خود را تغییر دهید. از آنجایی که اعضا تیم پروژه می توانند درصد تکمیل هر یک از کارها را بروزرسانی کنند، همگی در جریان امور قرار می گیرند. این اطلاعات به شما کمک می کنند تا ببینید که آیا پروژه در مسیر درستی قرار دارد یا خیر.

  1. مشاهده فعالیت های دارای هم پوشی و وابستگی کارها

در برخی موارد، نمی توانید کار به خصوصی را تا اتمام کاری دیگر که به آن وابسته است آغاز کنید. چنین وابستگی هایی می توانند فرآیند مدیریت را مخصوصا در مورد پروژه های پیچیده دشوار کنند. از آنجایی که می توانید دورنمای پروژه ها را در نرم افزار نمودار گانت مشاهده کنید، می توانید به راحتی ببینید که کدام کارها به یکدیگر وابسته اند و به گونه ای آن ها را برنامه ریزی کنید تا به هیچ وجه تاثیری روی پیشرفت کلی پروژه نداشته باشند و اعضا تیم هم هرکدام مسئولیت یکسانی داشته باشند.

  1. شفافیت بیشتر کارها

هنگامی که در پروژه ای به بن بست خورده اید و نمی دانید که مسیر کارها به کدام سمت می رود مسلما حس خوبی نخواهید داشت. گرچه گیر کردن سر پروژه امری معمول است اما نمودارهای گانت به شما این امکان را می دهند تا با فشار یک دکمه همه چیز را در ارتباط با پروژه خود واضح تر ببینید. از آنجایی که می توانید پیشرفت کارها را به صورت آنی مشاهده کنید، این امر به شما وسایر افراد دخیل در پروژه کمک می کند تا دید بهتری نسبت به مسائل پروژه داشته باشید. وضوح و شفافیت بیشتر بدان معناست که درک بهتری از پروژه امکان پذیر است و خود این امر به تکمیل موفقیت آمیز پروژه منجر می شود.

شفافیت کامل کارها با استفاده از نمودار گانت!

  1. بهبود مدیریت زمان

تعداد زیادی از مدیران پروژه از زمان بندی به عنوان یکی از بزرگترین مزایا نمودارهای گانت در مدیریت پروژه یاد می کنند. از آنجایی که زمان نقش مهمی را در حیات یک پروژه ایفا می کند، نرم افزار نمودار گانت به اعضاء پروژه این امکان را می دهد که متوجه تعدد تاخیرها در طول پروژه شوند. گاهی به راحتی می توان بدون فکر و برنامه روی فعالیت ها کار کرد اما وقتی دورنمایی واحد از پیشرفت کلی دارید، به آسانی می توانید زمان مناسب را برای هر کاری در نظر بگیرید و آنچه را که واقعا نیازمند تکمیل است انجام دهید.

  1. دور کاری با افراد تیم و انگیزه دادن به آن ها

طبق یک مطالعه اخیر، تقریبا ۷۵ درصد از کارکنان امریکایی ترجیح می دهند تا از شغل فعلی خود استعفا داده و دورکاری کنند. در سال های اخیر با شیوع ویروس کرونا دورکاری از محبوبیت زیادی برخوردار شده است و پیش بینی می شود تا در سال های آتی بازار مدیریت پروژه را به صورتی گسترده در اختیار خود قرار دهد. گرچه کار کردن با این شیوه سختی های خود را دارد. هنگامی که با این روش بخواهید به صورت تیمی پروژه ای را مدیریت کنید، مشکلات خیلی بیشتری جهت هماهنگی و اطلاع رسانی افراد خواهید داشت. نمودار گانت، که راه حلی موثر برای تیم های مدرن است، می تواند به آسانی در هماهنگی اعضاء تیم نقش داشته باشد. یکی از بهترین راه های تشویق نمودن و کار کردن با تیم های دورکار نمودار گانت است. این نمودار این امکان را به شما می دهد تا به راحتی بتوانید کارهای انجام شده، کارهای در حال انجام، و کارهای آینده را مشاهده کنید و فارغ از کشور یا منطقه زمانی متفاوت اعضاء تیم خود بتوانید همگی را در طی پروژه هماهنگ نگه دارید.

  1. ایجاد حس مسئوليت

استفاده از نمودارهای گانت طی مدیریت پروژه این امکان را فراهم می سازد تا هم مدیران پروژه و هم تیم کاری بتوانند پیشرفت تیم را دنبال کنند و پیروزی های بزرگ (مانند تکمیل به موقع بخشی از کار و یا رسیدن به رویدادگاه پیش از برنامه) را در کنار شکست ها مشخص کنند. این جنبه از نمودار گانت کمک می کند تا در محیط کار حس مسئولیت پذیری ایجاد شود. این امر به مدیران پروژه و اعضاء تیم فرصتی برابر را می دهد تا بتوانند تعداد دفعاتی که از انتظارها بهتر عمل می کنند را مشخص کرده و در محیط کاری به عنوان افراد مسئولیت پذیر شناخته شوند.

  • افزایش انعطاف پذیری

تغییر یکی از جنبه های حیاتی فرآیند مدیریت پروژه است. حتی اگر برنامه پروژه شما به نظر بی نقص بیاید، شما و تیم تان باید برای این احتمال آماده باشید که ممکن است نیاز باشد تا انتظارات خود را مطابق شرایط پیش رو تغییر دهید. نمودار گانت با رابط کاربری آسان خود این امکان را برای شما فراهم می سازد تا در این شرایط بدون دردسر پیش روی کنید. می توانید از نمودار گانت به گونه ای استفاده کنید که به تیم شما کمک کند تا به سمت اهداف مورد نظر خود حرکت کند و در عین حال در این مسیر انعطاف پذیر باشد.

  • ترویج شفافیت بین اعضاء

شفافیت در محیط کاری باعث ایجاد اعتماد و حس همکاری میان اعضاء تیم شما می شود.یکی از بخش های مهم این فرآیند مطلع بودن از وظایف یکدیگر در پروژه است. نمودار گانت قطعا در این مورد کاربردی است. این نمودار جزئیات کارها و مسئولیت های تک تک اعضاء تیم را در یک جا نمایش می دهد تا همگی از میزان کاری یکدیگر مطلع شوند و اگر فردی در تکمیل کار خود به مشکل برخورده است به او کمک کنند. این نوع شفافیت در فرآیند تکمیل پروژه ها باعث افزایش حس همکاری، صداقت و تواضع در محیط کاری می شود.

اجرای نمودارهای گانت

سادگی و دسترسی آسان به تمامی اطلاعات مورد نیاز نمودار گانت را به گزینه ای ایده آل برای تیم ها تبدیل کرده که از طریق آن می توانند برنامه ریزی خود را انجام دهند. به همین دلیل، نمودار گانت به صورت گسترده ای در مدیریت پروژه، فناوری اطلاعات و تیم های توسعه کاربرد دارد. جدا از این ها تیم های بازاریابی، مهندسی، عرضه محصول و تولیدی هم می توانند از نمودار گانت استفاده کنند تا دورنمایی دقیق از فرآیند کاری خود داشته باشند.

  • مشخص کردن جدول زمانی پروژه

کاربران باید مشخص کنند که زمان پروژه به چه بخش هایی تقسیم خواهد شد. هر کدام باید زمان شروع و پایان و زمان تقریبی برای تکمیل پروژه را داشته باشند. اگر از برگه های قابل تحلیل (مانند نرم افزار اکسل) و یا ابزار نمودار گانت استفاده نمی کنید، حتما باید تقویمی را دم دست داشته باشید. این امر موجب می شود تا زمان بندی پروژه و ضرب الاجل ها را به صورت تصادفی در روزهای تعطیل قرار ندهید.

  • تقسیم پروژه به بخش های قابل انجام

پروژه باید به بخش هایی کلیدی تقسیم شود و همین موضوع هم باید برای کارها و فعالیت های جانبی انجام شود. این امر را تا جایی ادامه دهید که هر کار تبدیل به تکلیفی ساده شود. این فعالیت های ساده باید به حدی کوتاه باشند که بتوان آن ها را زمانبندی کرد. این کار را می توان با جدول گانت انجام داد به صورتی که فهرست اهداف یا بخش های کار به صورت سلسله مراتبی تنظیم شده باشند و کارها و فعالیت های جانبی هم در زیر آن ها لیست شده باشند. این موضوع را همچنین می توان به صورت تجسمی با استفاده از نقشه ذهنی انجام داد. بسیاری از برنامه ریزان پروژه باور دارند که برنامه ریزی کارها به این شکل به طرز چشمگیری آسان تر است.

  • مشخص کردن مسیر پروژه

با استفاده از خطوط کارهایی که به یکدیگر وابسته اند را به هم وصل کنید تا مسیر پروژه تان مشخص شود. از انتهای فعالیت اول خطی را با علامت نشانه به ابتدای فعالیت دوم وصل کنید تا مشخص شود که این فعالیت تنها پس از تکمیل فعالیت اول می تواند انجام شود.

با استفاده از گانت چارت مسیر پروژه را مشخص کنید.

  • اضافه کردن نقاط عطف

نقاط عطف اتفاقات مهمی هستند که یا نقشی حیاتی را در فرآیند پروژه دارند و یا اینکه باید جهت پیشرفت بیشتر ابتدا انجام شوند. بهتر است تا آیتم های مختلف پروژه خود را با رنگ های مختلف مشخص کرده تا راحت تر بتوانید پیشرفت پروژه خود را مشاهده کنید.

برترین نرم افزارهای نمودار گانت

قبل از آنکه بخواهید بهترین نرم افزار نمودار گانت را برای تیم خود انتخاب کنید، به این لیست از برترین نرم افزارهای این حوزه توجه کنید.

  1. پروف هاب (ProofHub)

پروف هاب نرم افزاری غنی از ویژگی های مختلف در حوزه مدیریت پروژه است و دارای نمودارهای گانت قوی بوده که به راحتی هم قابل استفاده اند. شما می توانید تمامی کارهای پروژه خود را به صورت خط های زمانی مشاهده کنید و این امر دید بهتری از عملکرد پروژه به شما می دهد. همچنین می توانید ببینید که آیا پروژه در زمان مشخص شده تمام می شود یا خیر.

با استفاده از نمودارهای گانت این نرم افزار، شما می توانید بین کارهای مختلف وابستگی ایجاد کرده و مسیرهای اصلی پروژه خود را مشخص نموده تا مطمئن شوید پروژه در زمان تعیین شده آماده تحویل می شود. همچنین رابط کاربری آسان این نرم افزار این امکان را برای شما فراهم می کند تا در صورت تغییر برنامه بتوانید به راحتی زمانبندی کارهای خود را اصلاح کنید.

در ادامه می توانید نمونه ای از نمودار گانت را در این نرم افزار مشاهده کنید:

  • کارهای جدید بسازید و آن ها را به اعضاء تیم خود محول کنید.
  • کارهای مختلف را اولویت بندی کرده و درصد پیشرفت کارها را مشخص کنید.
  • پیشرفت هر فعالیت را در کنار میزان پیشرفت کلی پروژه دنبال کنید.
  • نقاط عطف مختلف بسازید و آن ها را با کارهای پروژه مرتبط سازید.
  • مشخص کنید که کدام یک از اعضاء تیم تان می تواند به نمودار گانت دسترسی داشته باشد.
  • نمودارهای گانت را در خارج از نرم افزار هم استفاده کنید و برای جلسات آن ها را چاپ کنید.

در کنار نمودارهای گانت، این نرم افزار ویژگی های فراوان دیگری هم دارد که آن را به گزینه ای مناسب در زمینه مدیریت پروژه برای تیم ها، صنایع و سازمان ها تبدیل می کند.

شما می توانید به راحتی کارهای خود را در قالب کارت های گوناگون مدیریت کرده و با استفاده از تخته های کانبان، حتی می توانید پیشرفت یک کار را طی مراحل مختلف پروژه مشاهده کنید. شما ابزار تصحیحی را در اختیار خواهید داشت که می تواند فایل های مختلف را بررسی کرده و همزمان بازخورد آن را به شما تحویل دهد. همچنین به فضای ذخیره سازی ابری هم دسترسی خواهید داشت که همه فایل های شما را در یک مکان منظم و ذخیره می کند.

به علاوه می توانید با استفاده از زمان سنج برنامه زمان پروژه خود را ضبط کرده، گزارش های مختلف نوشته و حتی می توانید با استفاده از رابط کاربری چت با همکاران خود در ارتباط باشید. به طور خلاصه، این برنامه تمامی ابزارهای مهم برای برنامه ریزی، همکاری، هماهنگی و تحویل پروژه ها را در خود جای داده است.

قیمت گذاری: نسخه نهایی برنامه از ۸۹ دلار در ماه شروع می شود (با تعداد بی نهایت کاربر).

  1. سلوکسس (Celoxis):

این نرم افزار به شما کمک می کند تا برنامه هایی پویا برای پروژه خود طراحی کنید و با استفاده از نمودار گانت موجود در آن پروژهای خود را مدیریت کنید. شما نمایی کلی از برنامه پروژه را در اختیار خواهید داشت و می توانید پیشرفت پروژه را دنبال کنید.

با استفاده از نمودار گانت این نرم افزار به سادگی می توانید پروژه خود را شروع کرده، کارهای مختلف را ساخته، زمان های شروع و پایان را مشخص کرده و نقاط عطف را تعریف کنید. همچنین می توانید وابستگی کارها را به صورت بصری تجسم کنید و برنامه هایی پویا برای پروژه خود بسازید تا مطمئن شوید که تلاش های تیم شما نتیجه می دهند.

قیمت گذاری: نسخه ابری این نرم افزار از ۲۲.۵ دلار در ماه شروع می شود.

نرم افزار نمودار گانت

  1. گانت پرو (GanttPro)

این برنامه یکی از نام های شناخته شده در میان نرم افزار های نمودار گانت است و می تواند گزینه مناسبی برای مدیریت پروژه باشد. این برنامه به شما اجازه می دهد تا روی یک نمودار گانت پروژه خود را برنامه ریزی کرده و تمامی کارهای مربوطه را مدیریت کنید. همچنین فرآیند واگذاری کارها به سادگی انجام می شود و می توانید همیشه در مورد اینکه چه فردی مشغول کار بر روی کدام فعالیت است بروز باشید.

می توانید با استفاده از این ابزار گانت کارها را اولویت بندی کرده، وابستگی ها را مشخص نموده و مدت زمان هر فعالیت را تعیین کنید. جدا از مدیریت کارها و تجسم خطوط زمانی پروژه ها، این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا منابع را مدیریت کرده و بتوانید به صورت بهینه از آن ها استفاده کنید.

قیمت گذاری: نسخه تیمی این برنامه از ۸.۹۰ دلار در ماه شروع می شود (حداقل ۵ کاربر).

  1. اینستا گانت (Instagantt)

ساده، ملموس و قدرتمند ویژگی های کلیدی نمودارهای گانت این نرم افزار هستند. با وجود رابط کاربری آسان این نرم افزار به راحتی می توانید بدون داشتن دانش قبلی پروژه های خود را روی نمودار گانت برنامه ریزی کنید.

این نرم افزار ویژگی های مختلفی را در کنار نمودار گانت خود ارائه می کند که عبارت اند از نشان دادن درصد پیشرفت کار، مشخص کردن اتفاقات خاص و رویدادگاه ها و وجود رنگ های مختلف برای ستون ها. همچنین این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا تصاویر و نمودارهای گانت خود را به برنامه اکسل (ٍExcel) منتقل کنید.

قیمت گذاری: نسخه تیمی این نرم افزار با قیمت ۵ دلار در ماه عرضه می شود.

  1. تامز پلنر (Tom’s Planner)

تامز پلنر برنامه ای برای مدیریت پروژه و ساخت نمودار گانت است که به شما این امکان را می دهد تا نمودارهای گانت خود را در زمانی کوتاه به صورتی زیبا و حرفه ای طراحی کنید. همچنین این امکان را به شما می دهد تا سایر اعضاء تیم خود را دعوت کرده تا بتوانید روند پیشرفت کارهای آن ها را در دورنمای کلی پروژه مشاهده کنید.

تحویل به موقع کار یکی از فاکتورهای ضروری در موفقیت پروژه است و این برنامه به شما کمک می کند تا موعدهای مقرر کارهای خود را دنبال کنید. همچنین شما می توانید برنامه زمانی پروژه خود را به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و یا ماهانه مشاهده کنید.

قیمت گذاری: نسخه بی نهایت این محصول با قیمت ۱۹.۹۵ دلار در ماه عرضه می شود.

  1. تیم گانت (TeamGantt)

یکی دیگر از بهترین گزینه های برنامه ریزی پروژه، نرم افزار تیم گانت است که به شما این امکان را می دهد تا به آسانی و با شفافیت کارهای خود را مدیریت کنید. کارها، چهارچوب های زمانی و فعالیت های تیمی همگی در این برنامه لحاظ شده اند.

چیزی که این نرم افزار را از بقیه جدا می کند درک ذهنیت و فلسفه مدیریت پروژه است که به خوبی در این نرم افزار جای گرفته است. این ابزار دیدی کامل را از هر پروژه و فعالیت ها، ضرب الاجل ها و منابع آن در اختیار شما قرار می دهد.

قیمت گذاری: ۲۴.۹۵ دلار در ماه برای یک کاربر.

نرم افزار گانت چارت

  1. اوپن پراجکت (OpenProject)

این نرم افزار که در حوزه مدیریت پروژه بوده به مدیران کمک می کند تا فرآیند کلی مدیریت پروژه را به آسانی انجام دهند. نمودارهای گانت این نرم افزار به شما این امکان را می دهد تا به راحتی بتوانید جدول زمانی پروژه خود را ساخته و برنامه های آن را تجسم کنید.

شما می توانید کارهای پروژه خود را برنامه ریزی کرده و مراحل لازم جهت تکمیل موفقیت آمیز آن را مشاهده کنید. همچنین این برنامه به شما اجازه می دهد تا میزان زوم نمودار گانت خود را تغییر دهید تا بتوانید میزان پیشرفت پروژه را به صورت روزانه تا سالیانه مشاهده کنید.

قیمت گذاری: نسخه عمومی این نرم افزار مجانی بود و نسخه سازمانی آن از ۸.۵ دلار در ماه اغاز می شود.

  1. کلیک آپ (ClickUp)

این برنامه پلتفرمی ابری در حوزه همکاری و مدیریت پروژه برای تمامی شرکت ها و سازمان هاست. این نرم افزار شامل تمامی جنبه های ارتباطی و همکاری، وظایف و شرایط، زنگ خطرها، و نوار ابزار مخصوص کارها می شود.

کاربران می توانند برای دیگر اعضاء تیم پیشنهاد یا فعالیت هایی را اختصاص دهند و آن ها نیز می توانند این نظرات و کارها را به صورت انجام شده، در حال انجام و یا به شکلی دلخواه مشخص کنند. پروژه ها را می توان براساس فرد مسئول تنظیم کرد و یا در داشبورد چابک ثبت نمود. این نرم افزار کارها و فعالیت های پروژه را به محض اینکه تعریف و یا تکمیل شوند نمایش می دهد.

قیمت گذاری: نسخه نامحدود ۵ دلار در ماه برای یک کاربر؛ نسخه تجاری ۹ دلار درماه برای یک کاربر؛ نسخه تجاری پلاس ۱۹ دلار در ماه برای یک کاربر.

نرم افزار نمودار گانت ایرانی

متاسفانه اغلب استفاده از نرم افزارهای خارجی به لحاظ هزینه دلاری برای سازمان و شرکت های ایرانی مقرون به صرفه نیست. از این رو می توان از ابزارهای ایرانی برای رسم نمودار گانت پروژه استفاده کرد. از جمله این نرم افزارها می توان از نرم افزار مدیریت پروژه سازمان یار با قابلیت رسم و تفسیر نمودار گانت نام برد. این نرم افزار کاملا فارسی و تحت وب می باشد.

قیمت گذاری: با توجه به نیاز سازمان شما

نرم افزار ایرانی یا خارجی برای استفاده از گانت چارت؟ سوالی که باید به پاسخ آن بیندیشید.

نرم افزار نمودار گانت چگونه انتخابی درست داشته باشیم؟

با وجود ابزارهای زیادی که ادعا می کنند “بهترین نرم افزار نمودار گانت” را دارا می باشند انتخاب یک گزینه کار راحتی نیست. قبل از انکه بخواهید ابزار مورد نظر خود را انتخاب کنید مطمئن شوید که ویژگی های زیر را دارد:

  • قابلیت اشتراک گذاری اطلاعات پروژه
  • همکاری همزمان
  • رابط کاربری آسان برای برنامه ریزی بهینه
  • امکان تبادل اطلاعات با سایر برنامه ها

همچنین بهتر است قبل از استفاده از نمودارهای گانت جواب یک سری سوال را در ذهن خود آماده داشته باشید. در ادامه می توانید نمونه ای از این سوال ها را مشاهده کنید:

  • دقیقا چرا به نمودار گانت نیاز دارید؟ (برای مشخص کردن منابع و مدیریت پروژه)
  • آیا با چندین پروژه در یک زمان درگیر هستید؟
  • چه تعدادی از کارهای شما تکرار می شوند؟
  • آیا نیاز دارید تا با دیگران همکاری کنید؟

یافتن جواب های این سوال ها به شما کمک می کند تا ایده بهتری در مورد مزایای نمودار گانت برای پروژه خودتان داشته باشید و این امر باعث می شود تا بتوانید نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

نحوه ساخت نمودار گانت در نرم افزار پروف هاب (ProofHub)

  1. ترتیبی که می خواهید براساس آن فعالیت های پروژه خود را انجام دهید در بخش جدول زمانی مشخص کنید.
  2. فهرست فعالیت ها را اضافه کنید. هر یک از آن ها را به فرد یا گروهی محول کنید و یا لیست تمامی فعالیت ها را به اشتراک گذارید.
  3. با اتصال نقاط عطف با فعالیت ها، تاریخ های مهم را در برنامه پروژه مشخص کنید مانند: تاریخ مدنظر تکمیل پروژه و یا زمان جلسات و …
  4. وابستگی فعالیت ها را مشخص کنید و با تغییر ضرب الاجل ها و کارهای پروژه برنامه ریزی خود را بروزرسانی کنید.
  5. پیشرفت پروژه را به صورت درصدی مشاهده کنید تا ببینید چه مقداری از کار تمام شده است و چه میزانی هنوز باقی مانده است.
  6. با وجود لیست های کاری خصوصی در نمودار گانت آنلاین نرم افزار پروف هاب، تنها افراد انتخاب شده می توانند لیست فعالیت ها را مشاهده کنند.
  7. مسیر اصلی پروژه را مشخص کنید تا بتوانید در یک نگاه وضعیت کارهایی که روی تاریخ شروع و پایان پروژه تاثیرگذار هستند را بررسی کنید.
  8. برای تنظیم تاریخ یا مدت زمان پروژه ها تنها کافی است آن ها را در نرم افزار برداشته و در قسمت نمودار قرار داده. با تغییر در ضرب الاجل ها و کارهای پروژه زمان بندی فعالیت ها هم باید تغییر کند.
  9. جهت استفاده برای برنامه ریزی، زمان بندی و مدیریت منابع نمودارهای گانت را به صورت فیزیکی آماده داشته باشید.
  10. می توان تمامی اطلاعات نمودار گانت را در یک جا پیدا کرد بدون اینکه نیاز باشد از یک پروژه به پروژه بعدی رفت. شما می توانید پیشرفت تمامی فعالیت های پروژه های مختلف را در یک جا پیدا کنید.

نتیجه گیری

از انجایی که تا الان مطالب زیادی در مورد نمودارهای گانت خوانده اید مسلما متوجه اهمیت آن ها شده اید. اگر هنوز در تصمیم خود شک دارید نرم افزار مدیریت پروژه سازمان یار می تواند گزینه مناسبی برای شروع باشد. این نرم افزار به شما کمک می کند تا برای پروژه خود برنامه ریزی کرده، پیشرفت فعالیت ها را دنبال نموده، وابستگی فعالیت ها را مشخص کرده و منابع را به صورتی موثر مدیریت کنید. درکنار تمامی این ویژگی ها، این نرم افزار سایر قابلیت های لازم برای مدیریت پروژه را در خود جای داده است.

حال که متوجه اهمیت نمودارهای گانت شده اید، پس دیگر منتظر چه هستید؟

منبع: پروف هاب