جیرا، نرم افزار مدیریت پروژه‌ای است که توسط شرکت Atlassian برای تیم‌های چابک توسعه داده شده است. این نرم افزار در سال 2002 به عنوان نرم افزار اختصاصی bug-tracking منتشر شد. جیرا با گذر زمان، تبدیل به یک مجموعه از راهکارهای مدیریت کار چابک شده است تا همکاری بین چندین تیم و اعضای تیم با وظایف مختلف را پشتیبانی کند. با مقیاس‌پذیری و هماهنگی (integration) بالایی که جیرا دارد، شرکت ها می‌توانند این پلتفرم را برای تیم‌هایی با هر اندازه‌ای سفارشی سازی کنند. این مطلب به شما برای این که آیا جیرا برای شما مناسب است یا نه دید خواهد داد. در آخر نیز نرم افزار مدیریت پروژه اجایل سازمان یار را معرفی خواهیم کرد که اگر تصمیم داشته باشید از نرم افزار ایرانی مشابه جیرا استفاده کنید، مناسب شما خواهد بود…

جیرا چیست؟

جیرا یکی از محصولات اصلی شرکت اطلسین است که در کنار نرم افزار کانفلوئنس، پلتفرم همکاری تیمی این شرکت، ارائه می شود. اطلسین شرکت استرالیایی خدمات دهنده در حوزه نرم افزار است که متخصص ارائه محصولات برای توسعه دهندگان نرم افزار، مدیران پروژه و مدیریت محتوا است. جیرا و کانفلوئنس دوتا از محبوب ترین محصولات این شرکت هستند.
جیرا ابزاری منعطف برای ردیابی مسائل است که به تیم ها کمک می کند تا کار خود را برنامه ریزی و مدیریت کرده و برای آن گزارش تهیه کنند. کاربران این نرم افزار می توانند براساس نوع بسته استفاده شده متغیر باشند. برای نمونه، بسته نرم افزاری جیرا بیشتر توسط مهندسان و توسعه دهندگان نرم افزار استفاده می شود، درحالی که هسته جیرا بیشتر بین تیم های تجاری و بازاریابی محبوبیت دارد و میز خدمات جیرا هم توسط کارمندان و مشتریان استفاده می شود. پیکربندی منعطف و قابل ارتقاء جیرا باعث می شود تا این نرم افزار در حوزه های مختلفی از جمله سلامت، تجارت، تولید و فناوری اطلاعات (IT) کاربرد داشته باشد.

به عبارت دیگر جیرا یک ابزار مدیریت پروژه است که به مدیران پروژه امکان می‌دهد پروژه‌ها را به صورت لحظه‌ای برنامه‌ریزی، تخصیص دهی، پیگیری و بررسی کنند. جیرا در ابتدا به عنوان یک ابزار ردیابی خطاها شروع به فعالیت کرد، بنابراین هنوز هم بهترین ابزار مدیریت پروژه برای یافتن، پیگیری و ثبت باگ‌ها به طور سریع و بدون مشکل است.

اگرچه جیرا به عنوان یک ابزار قدرتمند در توسعه نرم‌افزار و ردیابی خطاها شناخته می‌شود، اما باید توجه داشت که جیرا کاربردهای بسیار بیشتری از این دارد. پلتفرم جیرا قابلیت استفاده در انواع پروژه‌ها و صنایع مختلف را دارد. جیرا می تواند به پروژه هایی در حوزه های زیر مفید واقع شود:

پروژه‌های مدیریت خدمات، پروژه‌های مدیریت کار، پروژه‌های بازاریابی، پروژه‌های منابع انسانی، پروژه‌های مالی، پروژه‌های طراحی، پروژه‌های شخصی، پروژه‌های عملیاتی، پروژه‌های حقوقی، پروژه های فروش

جایگزین ایرانی نرم افزار جیرا: نرم افزار مدیریت پروژه سازمان یار

نرم افزار مدیریت پروژه سازمان یار به عنوان جایگزین برای جیرا برای کاربران در داخل ایران قابل استفاده است. این نرم‌افزار امکاناتی مشابه با جیرا را ارائه می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد تا پروژه‌های خود را برنامه‌ریزی، سازماندهی، بودجه‌بندی و پیگیری کنند. همچنین، سازمان یار امکاناتی برای همکاری در تیم، اشتراک گذاری اطلاعات و پیام‌رسانی را فراهم می‌کند. با استفاده از نرم افزار بومی سازمان یار، کاربران می‌توانند به طور موثر پروژه‌های خود را مدیریت کنند و به تیم خود کمک کنند به صورت هماهنگ و همزمان به اهداف مشترک پیش بروند.

جایگزین فارسی و ایرانی جیرا نرم افزار مدیریت پروژه اجایل سازمان یار

تاریخچه جیرا

جیرا یک نرم‌افزار مدیریت پروژه است که توسط شرکت استرالیایی Atlassian توسعه و عرضه شده است. نسخه اولیه این نرم‌افزار در سال 2002 منتشر شد و از آن زمان به عنوان یکی از ابزارهای برجسته در صنعت مدیریت پروژه شناخته می‌شود.

جیرا در ابتدا به عنوان یک ابزار برای پیگیری و مدیریت مشکلات نرم‌افزاری و تیکت‌های پشتیبانی مورد استفاده قرار گرفت. اما با گذر زمان و با استفاده گسترده‌تر کاربران، قابلیت‌های بیشتری در زمینه مدیریت پروژه و توسعه نرم‌افزار به آن اضافه شد.

جیرا از فریمورک اجایل بهره می‌برد و اجازه می‌دهد تا تیم‌ها با استفاده از روش‌های انعطاف‌پذیر مانند Scrum و Kanban، پروژه‌های خود را مدیریت کنند. با قابلیت‌های چابکی که در جیرا وجود دارد، تیم‌ها می‌توانند به طور مداوم بازخورد دریافت کنند و به سرعت و بهبود مستمر در کیفیت و تحویل نرم‌افزار دست یابند.

از آن زمان تاکنون، جیرا به عنوان یکی از ابزارهای پر استفاده و محبوب در صنعت نرم‌افزار شناخته شده است و در بسیاری از شرکت‌ها و تیم‌های توسعه نرم‌افزاری به کار گرفته می‌شود.

نرم افزار جیرا: برای برنامه‌ریزی، پیگیری، رفع خطا و لانچ نرم‌افزارهایی در کلاس جهانی

همه پروژه‌ها با نیاز های یکسان ایجاد نمی‌شوند. نیازهای یک پروژه توسعه نرم‌افزار به طور قابل توجهی با پروژه‌های منابع انسانی یا ساخت و ساز متفاوت است. برای ارائه ابزارها و الگوهای لازم برای انواع مختلف پروژه‌ها برای کسب و کارهایی با اندازه های مختلف، جیرا در چهار ورژن متفاوت عرضه می شود:

مدیریت سرویس جیرا (Jira service management): به واحد پشتیبانی شما کمک می‌کند تا مشکلات مشتری را به سرعت و به طور موثر ردیابی و رفع کنید.

مدیریت کار جیرا: به شما این امکان را می‌دهد تا پروژه‌های داخلی سازمانتان، از واحد بازاریابی و منابع انسانی تا حقوقی و عملیات را به صورت یکپارچه مدیریت کنید.

جیرا الاین: برای شرکت‌های بزرگ (enterprise) توسعه داده شده است و تیم‌ها را به هم متصل می‌کند تا بتوانند در یک زمین بازی باشند و به صورت لحظه ای به همه پروژه‌ها دسترسی داشته باشند.

پکیج های مختلف جیرا Core, Software, Dashboard, Align

جیرا core: جیرا کور بسته اصلی نرم‌افزار جیرا است و قابلیت‌های اساسی مدیریت پروژه را ارائه می‌دهد. این بسته برای تیم‌ها و شرکت‌هایی طراحی شده است که نیاز به پیگیری و مدیریت وظایف، پروژه‌ها و جریان کار دارند. با جیرا کور، کاربران می‌توانند پروژه‌ها را ایجاد و سازماندهی کنند، وظایف را اختصاص دهند، تاریخ‌ سررسیدها را تعیین کنند، پیشرفت را پیگیری کنند و با اعضای تیم همکاری کنند.

هسته جیرا عموما در زمینه مدیریت بازرگانی استفاده می شود و در نتیجه بیشتر در بین تیم های بازرگانی، بازاریابی، مالی، منابع انسانی، حقوقی و اجرایی محبوبیت دارد. کاربردهای هسته جیرا شامل موارد زیر می شود:

  • مدیریت کارها
  • پیگیری پروژه های تجاری عمومی و مدیریت فراید از طریق جریان های کاری
  • نمایش پیشرفت پروژه و کارها از طریق داشبورد
  • پیگیری کلی کارها و ارائه گزارش

جیرا software: جیرا software یک افزونه برای جیرا کور است و به طور خاص برای تیم‌های توسعه نرم‌افزاری طراحی شده است. این نسخه شامل تمام ویژگی‌های جیرا کور است و قابلیت‌های اضافی برای مدیریت پروژه‌های چابک را اضافه می‌کند. جیرا software از روش‌های چابک محبوب مانند اسکرام و کانبان پشتیبانی می‌کند و به تیم‌ها امکان برنامه‌ریزی و پیگیری کار با استفاده از تخته‌ها، لیست‌های کار و اسپرینت‌ها را می‌دهد. همچنین، امکانات گزارش‌دهی پیشرفته و یکپارچه‌سازی با ابزارهای توسعه مانند bitbucket و گیت‌هاب را نیز ارائه می‌کند.

نرم افزار جیرا بیشتر برای پیگیری پروژه و ردیابی مسائل استفاده می شود. کاربران این بسته شامل مدیران فنی، مهندسین و توسعه دهندگان نرم افزار، صاحبان محصول، تیم های توسعه، متخصصان اسکرام و تیم های کنترل کیفی می شود. کاربردهای نرم افزار جیرا شامل موارد زیر می شود:
● توسعه نرم افزار
● ارائه گزارش در مورد پروژه های چابک
● تخته های مجازی اسکرام و کانبان
● ارائه گزارش در مورد مسائل، بُرهه ها و تاریخ های تحویل در بخش داشبورد
● تخصیص مسئله
● برنامه ریزی معوقه

داشبورد جیرا: داشبورد جیرا یک نمایش ویژوآل از پروژه‌ها و وظایف را فراهم می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد نگاهی کلی به پیشرفت و عملکرد تیم خود داشته باشند. داشبورد قابل تنظیم است و با استفاده از گجت‌ها، که ماژول‌های کوچکی هستند و اطلاعات خاصی مانند پیشرفت وظایف، نمودارهای Burndown یا بارکاری تیم را نمایش می‌دهند، شخصی‌سازی می‌شود. کاربران می‌توانند گجت‌ها را بر اساس ترجیحات خود تنظیم کنند و برای اهداف و تیم‌های مختلف، چندین داشبورد ایجاد کنند.

میز خدمات جیرا برای سرویس دهی به مشتریان طراحی شده است و همچنین می تواند به عنوان میز خدمات فناوری اطلاعات نیز کاربرد داشته باشد. کاربران اصلی این بسته اپراتورهای بخش پشتیبانی هستند و این افراد وظیفه دارند تا روی بلیط ها کار کرده و با مشتریان در تماس باشند. در بخش میز خدمات جیرا اپراتورها می توانند به صفحه درگاه مشتریان دسترسی داشته باشند، نظرات منتشر شده در بخش خصوصی و عمومی مسائل را نظارت کرده، محتواهای منتشر شده را با استفاده از یک پایگاه اطلاعاتی متصل کنترل کرده و همچنین می توانند به صف ها، اهداف موافقت نامه سطح خدمات، گزارش ها و فهرست های مشتریان نیز دسترسی داشته باشند. از دیگر کسانی که معمولا با میز خدمات جیرا سرکار دارد می توان به ناظران بخش پشتیبانی، کاربران مستقل، کارکنان و مشتریان اشاره کرد. به طور کلی می توان موارد استفاده از این بسته را به شرح زیر خلاصه کرد:

  • مدیریت حوادث و مشکلات
  • پیگیری معیارهای مورد نظر مانند موافقت نامه های سطح خدمات
  • مدیریت پشتیبانی
  • وجود درگاهی آزاد برای مشتریان که زیر نظر پایگاه اطلاعاتی مدیریت می شود
  • مدیریت تغییر

جیرا align: جیرا الاین (قبلاً به عنوان AgileCraft شناخته می‌شد) یک راه‌حل سطح سازمانی است که به سازمان‌کمک می‌کند تا روش‌های چابک را در تیم‌ها و پروژه‌های مختلف به طور مقیاس پذیر گسترش دهد. این بسته برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیریت پرتفولیو و امکان مشاهده را در مورد پیشرفت طرح‌ها در مقیاس بزرگ فراهم می‌کند. جیرا الاین امکان هماهنگی استراتژی تجاری با اجرا را فراهم می‌کند، ارتباط و همکاری بین تیم‌ها را تسهیل می‌کند و قابلیت‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی را برای پشتیبانی از فرآیندهای تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد.

جیرا الاین بر روی توسعه نرم افزار به روش چابک تمرکز دارد. این سرویس به کاربران این امکان را می دهد تا استراتژی تجاری خود را با فرایند اجرای فنی همسان سازی کنند.

جیرا اِلاین عموما توسط مدیران پروژه، مهندسین قطار توسعه، مدیران سبد سهام، تیم های تحول، مدیران محصول، مدیران اجرایی و تیم های تحویل استفاده می شود. کاربردهای این بسته به شرح زیر است:

  • بهینه سازی ارزش مشتری از طریق همسان سازی سرمایه گزاری های راهبردی با ارزش مشتری جهت تسریع فرایند دسترسی به نتایج؛
  • گردآوری اطلاعات مرتبط با تیم ها جهت ارائه دیدی اشکار نسبت به عملکرد کلی شرکت؛ و
  • هماهنگ سازی هر یک از تیم ها با راهبردی خاص جهت مشخص نمودن مقیاس پروژه و میزان وابستگی تیم ها و ایجاد نقشه راه

به طور کلی، این بسته‌ها (core, software, dashboard, align) با همکاری یکدیگر، یک راه‌حل جامع برای مدیریت پروژه را فراهم می‌کنند و به نیازهای انواع تیم‌ها و سازمان‌ها پاسخ می‌دهند.

جیرا چه کاربردی دارد؟

نرم افزار جیرا عموما برای مدیریت طول عمر نرم افزار، مدیریت آزمایش و مدیریت پروژه استفاده می شود. از کاربردهای خاص این نرم افزار می توان به ردیابی مشکلات و مسائل در کنار ساختن داستان کاربر اشاره کرد. داستان کاربر ابزاری است که در توسعه نرم افزار به روش چابک جهت دست یابی به دیدی کلی از ویژگی های نرم افزار از دیدگاه کاربران نهایی استفاده می شود. این امر باعث می شود تا ابزاری برای مدیریت نیازهای پروژه ایجاد شود که می توان از آن جهت ساختن فعالیت ها استفاده کرد.
در محیط چابک، داستان های کاربر معمولا به صورت دست نویس یا چاپی روی کاغذ یادداشت قرار می گیرند و سپس روی تخته اسکرام چسبانده می شوند. نرم افزار جیرا به کاربران خود این امکان را می دهد تا با استفاده از ضرب الاجل ها و شاخص MoSCoW (اصطلاح MoSCoW خود یک مخفف برگرفته از حروف اول هر یک از چهار دستهٔ اولویت‌بندی ۱.باید باشد، ۲.خوب است باشد، ۳.می‌تواند باشد، ۴.آرزو دارم باشد است) است به صورت دیجیتالی داستان های کاربر را ثبت کرده و آنها را اولویت بندی کنند. در این مرحله می توان داستان کاربر را با در نظر گرفتن ویژگی های خاص آن و در بازه زمانی مشخصی به یک طرح کوتاه مدت که برای اجرایی کردن داستان به آن نیاز هست اختصاص داد و سپس آن را به اعضاء تیم سپرد.

چه چیزی جیرا را از سایر نرم افزارها متمایز می‌کند؟

جیرا در اصل برای توسعه نرم‌افزار و پیگیری باگ ها طراحی شده است. این نرم‌افزار فیچرهایی دارد که به پیگیری مسائل و گزارش دادن باگ‌ها اختصاص یافته‌اند. بنابراین، جیرا برای تیم‌های توسعه نرم‌افزار انتخاب بهتری است.

نرم افزار جیرا با رویکرد چابک عرضه می‌شود که حتی برای پروژه‌های غیرنرم‌افزاری نیز می‌تواند یک مزیت باشد. روش چابک اول بر تشخیص و انجام وظایف مهم‌تر تمرکز دارد تا تیم پروژه بتواند به صورت پیوسته خروجی را تحویل دهد و گلوگاه (bottleneck) ایجاد نکند. این رویکرد می‌تواند به پروژه هایی در زمینه هایی غیر از تکنولوژی نیز تعمیم داده شود. پروژه هایی نظیر: پروژه ورود به بازار یا یک پایپ لاین فروش یا پروژه استخدام و ورود به سازمان.

مزایای جیرا

جیرا با دو برد بصری بینظیر برای پیگیری پروژه‌ها – اسکرام و کانبان – همراه است. اگر می‌خواهید مهلت کارها را تعیین کرده و پیشرفت پروژه را بر اساس ددلاین ها پیگیری کنید، اسکرام برای شما مناسب است. با این حال، اگر به دنبال یک روش بصری برای مشاهده پروژه‌ها و وظایف (issue در جیرا) هستید، تخته کانبان راه‌حل مناسبی است.

  • مقرون به صرفه: قیمت بسته های جیرا تقریبا نصف قیمت برنامه های منتشر شده توسط شرکت های رقیب است. پشتیبانی و نگهداری آسان برنامه ها این امکان را فراهم می سازد تا فرایند ارتقاء و شخص سازی در این برنامه ساده تر و سریع تر انجام شود که این امر موجب کاهش هزینه های نهایی می شود.
  • قابلیت همکاری: نرم افزار جیرا مجموعه بزرگی از روابط برنامه نویسی کاربردی با معماری رِست را در خود جای داده است. این نرم افزار بیش از دو هزار گزینه افزودنی و یک کیت توسعه نرم افزار دارد که به شرکت ها کمک می کند تا نرم افزار جیرا را به صورتی بهینه تر توسعه و گسترش دهند تا بتوانند پلتفرم سازمانی حرفه ای را خلق کنند.
  • رابط کاربری آسان: شرکت ها و کاربران مختلف ترجیح می دهند تا از نرم افزار جیرا به دلیل خلاقیت و سادگی رابط کاربری آن استفاده کنند. بعلاوه پشتیبانی که با وجود انجمن های گفت و گو و منابع اسنادی آزاد از این برنامه می شود به کاربران کمک می کند تا به طور عملی نحوه استفاده از این ابزار را فرا گیرند.
  • راه اندازی سریع: جیرا را می توان به صورت برنامه ای تحت وب بر روی سیستم عامل های ویندوز و لینوکس استفاده کرد. همچنین این نرم افزار به گونه ای طراحی شده تا فضای کمی را روی سیستم اشغال کند.
  • انعطاف پذیر: شرکت های کوچک، نیمه بزرگ و بزرگ همگی می توانند از این نرم افزار برای حل مسائل ساده و یا پیچیده استفاده کنند.
  • قابل شخصی سازی: قابلیت شخصی سازی محصولات شرکت اطلسین برای رفع تمامی نیازهای یک سازمان نرم افزار جیرا را به گزینه ای مطلوب برای طیف وسیعی از شرکت ها و پروژه ها تبدیل می سازد.

بعلاوه نرم افزار جیرا از پایگاه های داده بزرگ مانند MySQL، Microsoft SQL، Server و Oracle پشتیبانی می کند. همچنین می توان از مرورگر های کروم، اکسپلورر و فایرفاکس نیز با این برنامه استفاده کرد.

معایب جیرا

استفاده از جیرا برای توسعه‌دهندگان از نظر روش کار و برچسب‌های استفاده شده برای وظایف، روشن‌ و قابل فهم‌ است. اما افراد غیرتوسعه‌دهنده در ابتدا باید تلاش کنند تا با رابط کاربری و سبک عملکرد جیرا آشنا شوند. همچنین، برای یک ابزار مدیریت پروژه قدرتمند و با امکانات فراوان مانند جیرا، ویژگی‌های بودجه‌بندی و مدیریت صورتحساب وجود ندارد.

فیچرهای اصلی جیرا

حالا بیایید به کارکردهای اصلی ارائه شده توسط پلتفرم جیرا بپردازیم:

مدیریت مسائل (Issue)

هر چیزی که باید از ابتدا تا انتها پیگیری شود، در جیرا یک issue تعریف می شود. هر پروژه مجموعه‌ای از issue هایی است که باید پیگیری شوند. Issue ها به Story ها و وظایفی تقسیم می‌شوند تا پروژه‌های بزرگ و پیچیده را به وظایف کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کند که این وظیفه ها در اسپرینت‌ها تکمیل شده و به صورت پیوسته تحویل داده می‌شوند.

توسعه چابک

جیرا برای توسعه چابک طراحی شده است. این نرم‌افزار با بردهای اسکرام، کانبان و پیگیری باگ ارائه می‌شود تا تیم‌های توسعه بر اساس نیاز خود از بین آن ها انتخاب کنند. پروژه‌های غیر از توسعه نرم‌افزار مانند ورود به بازار، استخدام، ورود به سازمان، بودجه‌بندی و غیره نیز می توانند از این تخته‌ها استفاده کنند

جیرا با دو تخته اسکرام و کانبان عرضه می‌شود که مدیریت اسپرینت‌ها برای رفع مسائل را بسیار ساده و قابل فهم می‌کند. خود issue ها می‌توانند با استفاده از نمایش‌های متعدد پروژه، از جمله داستان‌های کاربری (User story) و امتیازهای داستان (Story point)، پیگیری و ثبت شوند.

پیگیری خطاها

جیرا در ابتدا برای پیگیری خطاها در فرآیند توسعه نرم‌افزار طراحی شد. این نرم‌افزار دارای یک قالب اختصاصی برای پیگیری باگ (Bug tracking) است که پیگیری، ثبت و رفع آنها را بسیار ساده می‌کند. با مشاهده تمامی issue ها در یک برد، رفع باگ ها به سادگی و با یک کلیک می‌تواند اولویت‌بندی شود.

نقشه راه (Roadmap)

نقشه راه به ذینفعان این امکان را می‌دهند تا نگاهی به تصویر کلی هر پروژه بیندازند و به صورت خلاصه پیشرفت کلی پروژه را در یک نگاه مشاهده کنند. این خلاصه سطح بالا از اهداف، زمان‌بندی و اولویت‌های پروژه به مدیران این امکان را می‌دهد تا وظایف بحرانی را اولویت‌بندی کرده و بر روی ارائه کارهایی با ارزش بیشتر متمرکز شوند.

همچنین، نقشه راه امکان همسویی ذینفعان در مورد اهداف پروژه را فراهم می‌کند که به ارتباط شفاف و مسئولیت‌پذیری کمک می‌کند. شما می‌توانید از این سند ها در سایر فرمت‌ها مانند PDF یا CSV خروجی گرفته و آن ها را به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارید.

گزارش‌دهی

در جیرا در هر مرحله از برنامه‌ریزی و پیگیری مسائل تا تحویل نهایی می‌توان بیش از 15 نوع گزارش مختلف ایجاد کرد. این گزارش‌ها، مانند گزارش اسپرینت، نمودار کنترل، گزارش زمان پاسخ‌گویی و گزارش پیگیری زمان، به مدیران پروژه کمک می‌کنند تا درکی عملی و بروزرسانی شده از پیشرفت تیم خود پیدا کنند و مطابق آن اولویت‌بندی را تغییر دهند. این گزارش‌های مبتنی بر داده و با ارزش بصری غنی همچنین می‌توانند با مشتریان به اشتراک گذاشته شوند تا کانال های ارتباطی شفاف بین کارفرما و پیمانکار برقرار شود.

ویژگی‌های اختصاصی برای نقش های مختلف

اگرچه در پلن رایگان جیرا، همه کاربران مدیران هستند، اما در پلن های غیر رایگان، می‌توانید نقش‌های مختلفی مانند توسعه‌دهنده، گزارش‌دهنده و ناظر را به کاربران اختصاص دهید. این نقش‌ها برای اختصاص مجوزهای سراسری و در سطح پروژه، سفارشی‌سازی اعلان‌ها، تعیین قوانین اعلان ایمیل و سایر امکانات استفاده می‌شوند.

هماهنگی با نرم‌افزارهای دیگر

جیرا امکان هماهنگی با بیش از ۳۰۰۰ نرم افزار در بیش از ۳۵ دسته بندی از مدیریت پروژه و CRM تا مدیریت وابستگی‌ها، امنیت و گردش کار را دارد. تیم پشتیبانی شرکت Atlassian برای کاربرانی که برای بار اول از جیرا استفاده  می­کنند، برنامه هایی را معرفی می­کند که می­توانند برای نقطه شروع هماهنگی مناسب باشد.

قیمت‌گذاری و طرح‌های جیرا

اگر سازمانی قصد دارد تا از نرم افزار جیرا استفاده کند این امکان را دارد تا برای هفت روز بدون هیچ محدودیتی در اندازه تیم ها به صورت مجانی از سرویس های این نرم افزار استفاده کند. اگر شرکتی قصد خرید جیرا را داشته باشد می تواند آن را به صورت سرویسی ابری با پرداخت های ماهانه استفاده کند یا اینکه تمامی سرویس های در محل را به صورت یکجا خریداری کنند. قیمت های سرویس های در محل براساس تعداد افراد تیم ها و اینکه شرکت این نرم افزار را برای سرور یا مرکز داده نیاز دارد متغیر است.

جیرا دارای یک طرح رایگان برای همیشه برای ۱۰ کاربر است که برای تیم‌های تکی با نیازهای پایه ای مدیریت پروژه مناسب است. در طرح‌های رایگان و استاندارد، می‌توانید پروژه‌های تکی با رودمپ و مدیریت وابستگی‌های ابتدایی ایجاد کنید. با طرح‌های پرمیوم و شرکتی، می‌توانید پروژه‌های چندگانه با رودمپ پیشرفته و مدیریت وابستگی ایجاد کنید. هنگامی که تعداد کاربران بیشتر از ۸۰۰ می‌شود، می‌توانید برای استفاده از ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته، طرح شرکتی یا enterprise را انتخاب کنید.

طرح رایگان

طرح رایگان جیرا نقطه شروع مناسبی برای تیم‌های کوچک تا 10 نفر است که به یک ابزار مدیریت پروژه نیاز دارند اما تمایل دارند هیچ هزینه‌ای برای آن پرداخت نکنند. تمام کاربران در طرح رایگان به عنوان مدیران عمل می‌کنند و مجوزها، نقش‌ها، مسائل و سطوح امنیت پروژه قابل تنظیم نیستند. این طرح 2 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی فایل برای پیوست‌ها و دسترسی به حداقل یک انجمن برای پشتیبانی را فراهم می‌کند.

امکانات اصلی جیرا مانند قالب‌های قابل تنظیم و گردش کارهای خودکار در طرح رایگان در دسترس است.

طرح استاندارد

طرح استاندارد جیرا نسبت به طرح رایگان ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌دهد و برای تیم‌های در حال رشد که نیازهای مدیریت پروژه و همکاری تیمی آن‌ها هنوز پیچیده نیست، مناسب است.

طرح استاندارد به تا 35,000 کاربر امکان همکاری در یک پروژه را می‌دهد، 10,000 کاربر در مدیریت کار جیرا و 5,000 عامل در پلتفرم مدیریت سرویس جیرا نیز می­توانند همزمان از این پلتفرم ها استفاده کنند. این کاربران می‌توانند با مجوزهای پیشرفته و نقش‌های کاربری متعدد به طور کارآمد مدیریت شوند. طرح استاندارد همچنین شامل لاگ­های تغییرات انجام شده است که به تیم‌ها این امکان را می‌دهد تغییرات مهمی که در جیرای آن‌ها انجام شده است را پیگیری کنند.

طرح پرمیوم

طرح پرمیوم جیرا دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته است که برای سازمان‌های بزرگ و پیچیده با تیم‌های چندگانه و پروژه‌های بزرگ و پیچیده مناسب است. این طرح شامل قابلیت‌های سراسری و چند پروژه ای، رودمپ پیشرفته، فیلدهای سفارشی برای ثبت اطلاعات اضافی، ویژگی‌های پیشرفته امنیتی، پشتیبانی پرمیوم و موارد دیگر است.

رودمپ پیشرفته به مدیران امکان می‌دهد تا نمایی از سطح بالا از پروژه‌ها در چندین تیم و حتی طرح‌های سراسری شرکت به دست آورند. طرح پرمیوم شامل پشتیبانی پرمیوم است، از طریق دسترسی به یک تیم اختصاصی از مهندسان پشتیبانی فنی که به صورت 24 ساعته و از طریق تماس تلفنی، ایمیل و چت به شما کمک می‌کنند.

طرح شرکتی

طرح شرکتی (enterprise) جیرا برای شرکت‌های بزرگ با نیازهای پیچیده مانند تیم‌های چندگانه، مکان‌های متعدد و پروژه‌های متعدد مناسب است. این طرح شامل کاربران نامحدود، سایت‌های نامحدود، گزارش‌دهی پیشرفته و تحلیل‌ها و پشتیبانی اختصاصی به علاوه تمامی ویژگی‌های پرمیوم است. در این پلن متخصصان شرکت Atlassian از نزدیک با تیم شما همکاری می­کنند تا فرآیند onboarding و استفاده از نرم افزار تکمیل شود.

طرح شرکتی شامل دسترسی به افزونه‌های پرمیوم و نسخه آزمایشی متن باز از analytics Atlassian، data leaks Atlassian و اتصال دهنده‌های داده است. کاربران شرکتی نیاز به یک لایسنس واحد برای ورود به تمامی نمونه‌ها (سایت‌هایی که در Jira cloud ایجاد می‌شوند) دارند.

تنظیم و سفارشی‌سازی Jira

وقتی در جیرا ثبت‌نام می‌کنید، یک لینک تأییدیه به ایمیل شما ارسال می‌شود. با بررسی این لینک تأییدیه، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید یک فضای کار ایجاد کنید. همه‌چیزی که در جیرا انجام می‌دهید، در این فضای کار انجام می‌شود. تمام طرح‌ها به جز طرح شرکتی به یک فضای کار محدود می‌شوند.

پس از ایجاد فضای کار، جیرا سعی می‌کند تا اطلاعات اولیه‌ای درباره شما و تیمتان جمع‌آوری کند تا شما را به درستی پیکربندی کند. این سؤالات درباره تیم شما، نقش شما، آیا تجربه‌ای در توسعه چابک دارید یا خیر و غیره است. البته شما می‌توانید در حال حاضر این سؤالات را نادیده بگیرید.

می‌توانید ابزارهای محبوبی مانند Slack، Google Sheets، MS Teams، GitHub، Jenkins، GitLab و غیره را با جیرا سینک کنید یا آن‌ها را بعداً پیکربندی کنید.

می‌توانید انتخاب کنید که از یک قالب یا پروژه خالی شروع کنید. اگر با یک قالب شروع کنید، در زمان صرفه جویی می‌کنید زیرا با تنظیمات پیش‌فرض جریان کارهای متداول، انواع مسائل، تنظیمات پروژه، فیلدهای سفارشی و بهترین شیوه‌ها مربوط به نوع پروژه‌ای که انتخاب می‌کنید، از پیش‌تنظیم شده است. شروع با یک پروژه خالی ممکن است زمان‌بر باشد.

سهولت استفاده از Jira

اگر شما یک توسعه‌دهنده هستید یا تجربه قبلی در زمینه نرم افزار دارید، Jira بسیار ساده و قابل فهم است. برای غیرتوسعه‌دهندگان، ممکن است نیاز به تلاش اولیه داشته باشد، اما برای رسیدن به چابکی در پروژه، ارزش آن را دارد. همچنین، برای کاربرانی که برای اولین بار از Jira استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود با استفاده از قالب‌هایی که برای جریان کارها و بهترین الگوها از پیش‌تنظیم شده‌اند، شروع کنید. Jira قالب‌های کافی دارد تا شما را برای هر نوع پروژه‌ای آماده کند.

امنیت Jira

Jira به شما این امکان را می‌دهد که نقش‌ها و مجوزهای کاربری را ایجاد و سفارشی‌سازی کنید. فقط افرادی از شبکه‌های قابل اعتماد می‌توانند به نرم‌افزار شما دسترسی پیدا کنند. تمامی داده‌ها با استفاده از رمزنگاری AES-256 در حالت عبور رمزگذاری می‌شوند. Jira به طور کامل با مقررات عمومی حفاظت اطلاعات (GDPR)، SOC 2 و 3، PCI/DSS، ISO/IEC 27001 و ISO/IEC 27018 سازگار است.

برای افزایش امنیت و پایبندی به مقررات، می‌توانید از سرویس Atlassian Access اشتراک بگیرید که شامل ورود یک باره (SSO)، سیستم مدیریت هویت دامنه (SCIM) و همگام‌سازی با Active Directory است. این خدمات بخشی از طرح شرکتی هستند.

خدمات مشتری و پشتیبانی Jira

Jira دارای یک پورتال جامع خدمات خودکار است. شما می‌توانید از داخل جیرا با کلیک بر روی دکمه Quickstart در پایین سمت راست صفحه، به آن دسترسی پیدا کنید. همچنین، ویدئوهای کوتاه و مفیدی برای شروع و پاسخ به سایر سوالاتی که ممکن است داشته باشید، در این پورتال وجود دارد.

در جیرا هر درخواست پشتیبانی، به عنوان یک Issue، با توجه به سطح اولویت آن پیگیری می‌شود. شما هنگام ثبت Issue می­توانید اولویت آن را تعیین کنید. نرم‌افزار Jira دارای پشتیبانی 24/7 از طریق ایمیل و چت است. تیکت پشتیبانی تیم ما در کمتر از یک ساعت پاسخ داده شد. قسمت شگفت انگیز در جوابیه ایمیل، لینک‌های مفید به وبینارها و مقالات مرکز دانش جیرا بود.

تمپلیت های قابل تنظیم

Jira دارای تمپلیت های کاملاً قابل تنظیم برای یک طیف گسترده از پروژه‌ها است. شما می‌توانید حتی پس از پرکردن تمپلیت ها با داده‌های خود، آن ها را سفارشی کنید. این تمپلیت ها دارای جریان کاری از پیش‌تنظیم شده و فیلدهای سفارشی هستند که روال مطلوب (best practice) مربوط به آن پروژه را دنبال می‌کنند و این امر به تیم شما این امکان را می‌دهد که به سرعت شروع کنند.

اعطای دسترسی مهمان یا مشتری

نقش‌ها و مجوزهای کاربران Jira قابل تنظیم هستند تا به مهمانان یا مشتریان دسترسی محدودی به پروژه‌ها یا issue ها ارائه دهند. شما می‌توانید بسته به نیاز به آنها اجازه دسترسی به صورت سراسری، سطح پروژه یا سطح issue را بدهید.

مقایسه Jira و Zoho

Jira و Zoho Projects هر دو به شما این امکان را می‌دهند پروژه‌ها را برنامه‌ریزی کنید، پیشرفت کار را پیگیری کنید و با تیم‌ها همکاری کنید تا کارها را به پایان برسانید. Jira دارای رابط کاربری ساده و قابل فهم و قابلیت‌های قدرتمند تجزیه و تحلیل و گزارش‌گیری است. Zoho Projects گزینه‌ی بسیار مناسبی برای تیم‌های سطح مقدماتی با نیازهای محدود است. قدرت Zoho Projects در قابلیت ادغام با بیش از 45 ابزار دیگر Zoho مانند Zoho CRM، Zoho Books، Zoho Inventory، Zoho Campaigns، Zoho Forms، Zoho Sprints و غیره است.

مقایسه Jira و Monday.com

جیرا و ماندی‌دات‌کام، هر دو ابزار مدیریت پروژه محبوبی هستند که ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند. با این حال، کاربران تازه وارد معمولاً این نظر را دارند که ماندی‌دات‌کام راحت‌تر برای استفاده و انعطاف‌پذیرتر است. جیرا به طور خاص برای توسعه نرم‌افزار طراحی شده است و بنابراین ویژگی‌هایی برای پیگیری مشکلات و گزارش دهی باگ دارد.

در جیرا، هر کاری که باید انجام شود یک issue است و هر پروژه مجموعه‌ای از issue ها است. در ماندی‌دات‌کام، شما پالس‌ها (pulses) را دارید که انواع اطلاعات را پذیرفته و می‌توانید از آن برای یک پروژه کامل استفاده کنید. در ماندی‌دات‌کام، می‌توانید به جز پروژه‌ها، معاملات، مخاطبین و تیم‌ها را هم مدیریت کنید.

مقایسه Jira و Notion

جیرا و نوشن، هر دو ابزاری هستند که در ابتدا برای کار خاصی طراحی شده بودند؛ جیرا برای پیگیری باگ‌ها و نوشن به عنوان یک برنامه یادداشت‌برداری. اما هر دو به ابزارهای مدیریت پروژه کامل تبدیل شده‌اند که توسط تیم‌هایی که پروژه‌های متنوع را در اختیار دارند، قابل استفاده هستند. نوشن یک ابزار مدیریت پروژه کلی کاملاً قابل تنظیم برای انواع مختلف پروژه‌ها است. جیرا، از سوی دیگر، به طور اصلی بر پروژه‌های نرم‌افزاری تمرکز دارد.

جیرا دارای قابلیت‌های پیشرفته برای مدیریت پروژه‌های چابک، گزارش‌های سفارشی و مدیریت وابستگی‌ها است. نوشن دارای قابلیت‌های قدرتمند برای مدیریت پروژه‌های متمرکز بر محتوا مانند ویکی‌ها، وبسایت‌ها و راهنماهای محصول است.

جیرا برای چه تیم هایی بهترین گزینه است؟

جیرا برای تیم‌های آیتی، بدون شک بهترین گزینه است. با این حال، اگر شما حاضر به صرف زمانی برای آشنایی با نرم‌افزار باشید، جیرا یک انتخاب عالی برای هر تیمی است که می‌خواهد رویکرد چابک را در انجام وظایف اتخاذ کند.

اگر نیازهای مدیریت پروژه شما بسیار پایه‌ای باشد و با تیمی بسیار کوچک کار می‌کنید، می‌توانید با طرح رایگان همیشگی جیرا برای حداکثر ۱۰ کاربر شروع کنید. با گسترش اندازه و پیچیدگی، می‌توانید به طرح‌های پولی نرم افزار خود را ارتقا دهید. حتی طرح رایگان دارای قالب‌های قابل سفارشی‌سازی برای مدیریت پروژه‌ها، بازاریابی و فروش و مسائل منابع انسانی است که برای یک کسب‌وکار کوچک کافی خواهد بود.

طبق نظر مجله forbes.com با ارزیابی جیرا و مقایسه آن با سایر ابزارهای مدیریت پروژه، جیرا موفق به کسب عنوان بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه نشد. با این حال، واضح است که جیرا به‌ویژه به دلیل طرح رایگان و پایدارش یک انتخاب عالی برای کسب‌وکارهای کوچک با نیازهای مدیریت پروژه کمتر پیچیده است.

سوالات پرتکرار (FAQ)

کارکرد اصلی جیرا چیست؟

جیرا برای برنامه‌ریزی، اختصاص، پیگیری و مدیریت پروژه‌های توسعه نرم‌افزاری به صورت لحظه ای استفاده می‌شود. این ابزار تیم‌های چابک را قادر می‌سازد تا با سرعت و در تعداد بیشتر اقدام به ریلیز محصولات کنند. جیرا به تیم‌های فناوری اطلاعات این امکان را می‌دهد تا مرحله شناسایی و رفع باگ ها را با موفقیت طی کنند.

معایت جیرا چیست؟

بزرگترین محدودیت جیرا این است که برای افراد غیرفنی قابلیت استفاده آسان ندارد. تیم‌های فناوری اطلاعات احتمالاً آن را ساده و قابل فهم می‌یابند، اما اگر انتظار داشته باشید افراد غیرفنی نیز از آن استفاده کنند، باید برای برخی چالش‌ها آماده باشید.

آیا جیرا هنوز بهترین است؟

جیرا یکی از ابزارهای مدیریت پروژه با قیمت مناسب‌تر در بازار است. این ابزار برای نمونه می‌تواند برای پروژه‌های مختلف از جمله منابع انسانی، بازاریابی و عملیات تا فروش و مدیریت شرکت استفاده شود. اگر به دنبال یک ابزار برای مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری هستید، جیرا یک انتخاب عالی است.

مزیت های استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه چیست؟

نرم‌افزارهای مدیریت پروژه به شما در برنامه‌ریزی، سازماندهی، بودجه‌بندی و پیگیری پیشرفت یک پروژه کمک می‌کند. همچنین، یک تیم را حول اهداف مشترک سازماندهی می‌کند تا همه به سمت اتمام موفق پروژه کار کنند. در تیم‌های پراکنده، کسب‌وکارهای در حال رشد یا بین چندین بخش، این کار بدون استفاده از نرم‌افزاری که افراد بتوانند به آن ملحق شده و در هر زمان و مکانی که کار می‌کنند از دستگاه خود به آن دسترسی داشته باشند، ممکن است دشوار باشد.