معرفی نرم افزار پرایماورا (Primavera)

نرم افزار پرایماورا که در سال 1983 عرضه شده است نرم افزاری حرفه ای و فوق العاده برای مدیریت پورتفولیو پروژه ها است. این نرم افزار برای افرادی همچون: مدیران پروژه، مسئولان زمان بندی، مهندسین، برنامه ریزها و سایر افرادی که در برنامه ریزی، مدیریت و گزارش نویسی پروژه ها دخیل هستند، می تواند مفید باشد. همچنین این نرم افزار با سایر نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی از قبیل اوراکل و SAP نیز قابل سازگاری است.

پکیج های نرم افزاری زیادی تحت عنوان سیستم های پرایماورا عرضه شده اند، این پکیج های نرم افزاری در کنار هم، مدیریت مجموعه پروژه های سازمانی جامعی را تشکیل می دهند. جهت ارائه تصمیم های مدیریت پورتفولیو، مشخص کردن منابع درست، و اطمینان از اینکه تیم های پروژه فردی توانایی لازم برای انجام هرگونه پروژه را دارند، این نرم افزار تمامی اطلاعات سازمانی لازم را برای شما فراهم می کند. از این رو می توان پرایماورا را به نوعی نرم افزار مدیریت پرتفولیو به حساب آورد.

این نرم افزار برای هرگونه پروژه ای و در هر مقیاسی و در زمینه هر نوع صنعتی می تواند کاربردی باشد. دورنمای نرم افزار پرایماورا خلق ابزاری است که همیشه در حال بهبود و رشد است و این امکان را به مدیران پروژه، صاحبان کسب و کار، ذینفعان و هر فردی که درگیر پروژه ای است می دهد تا بتوانند پروژه و فعالیت مورد مورد نظر خود را به بهترین نحو کنترل کرده و تحت نظر بگیرند.

نرم افزار پرایماورا محصولی از شرکت اوراکل

ویژگی های کلیدی نرم افزار پرایماورا

در این قسمت نگاهی به ویژگی های کلیدی این نرم افزار خواهیم انداخت.

  1. برنامه ریزی: جهت اطمینان از اینکه جدول برنامه ریزی به درستی پر شده است، پرایماورا P6 شامل ابزارهای گزارش و هشداردهنده ای است که این امکان را فراهم می سازد تا پروژه طبق برنامه و بودجه مشخص شده پیش رود.
  2. مدیریت ریسک و فرصت: مدیران پروژه به راحتی می توانند تشخیص دهند که ریسک ها چه زمانی می توانند اتفاق بیفتند و چه تاثیری روی پایه و برنامه پروژه خواهند گذاشت. شناخت ریسک های اولیه و مکرر توسط مدیران پروژه انجام می شود و همچنین بررسی فرصت ها هم در مرحله برنامه ریزی صورت می پذیرد.
  3. مدیریت منابع: با استفاده نرم افزار پرایماورا، مدیران پروژه می توانند نحوه استفاده از منابع را رصد کنند و تغییرات صورت گرفته در دسترس پذیری منابع را پیش بینی کنند. برای اینکه پروژه طبق برنامه پیش رود، مدیران پروژه می توانند با استفاده از نرم افزار پرایماورا سایر منابع قابل استفاده را شناسایی کنند. کاربران نرم افزارهای مختلفERPM می توانند با استفاده از ابزارهای تجسمی، اطلاعات خالص را به صورت نگاره های قابل فهم و قابل اشتراک دربیاورند.
  4. مدیریت قرارداد: با استفاده از نرم افزار پرایماورا، سازمان ها می توانند چندین پروژه و برنامه را زیر نظر داشته باشند. هنگامی که یک پروژه مشابه پروژه ای دیگر باشد، مدیران پروژه می توانند به سرعت اطلاعات مورد نیاز را از پایگاه اطلاعاتی نرم افزار اورکل کپی کنند. در حقیقت می توان گفت Primavera یک نرم افزار مدیریت قرارداد در دل خود دارد.

نرم افزار پریماورا

مزایای استفاده از نرم افزار پرایماورا

مزایا استفاده از این نرم افزار به شرح زیر است:

  • کمک به حداقل رساندن ریسک: وقتی که برنامه زمانی پروژه شما ناهماهنگی، شلوغی بیش از حد و یا خطا های زیادی داشته باشد هزینه پروژه افزایش می یابد و جهت جبران هزینه های اضافی مجبور هستید تا بخش های مهمی از پروژه را حذف کنید. در طی مراحل مدیریت، تکمیل و برنامه ریزی پروژه ها نرم افزار پرایماورا به شما کمک می کند تا ریسک های کاری خود را شناسایی کرده و کاهش دهید.
  • رابط کاربری آسان: در نرم افزار مدیریت پروژه با وجود فرآیندها و تجزیه و تحلیل های پیچیده ای که برای شما فراهم شده است، دسترسی و مدیریت برنامه زمانی پروژه ها باید به آسانی انجام شود. هنگامی که اطلاعات مورد نظر خود را وارد کردید این نرم افزار به راحتی می تواند مشکلات پروژه را درصورت وجود تشخیص دهد.
  • منابع گسترده: تمامی منابع دخیل در پروژه توسط نرم افزار پرایماورا با دقت زیر نظر گرفته می شود و این منابع همگی در جهت رفع نیازهای پروژه تنظیم می گردند. همچنین این نرم افزار با بررسی جدیدترین منابع و قیمت های موجود می تواند به کاهش هزینه های پروژه کمک کند.
  • دید بهبود یافته: مهم ترین اولویت مدیران پروژه و صاحبان کسب و کار انطباق دورنمای پروژه با شرایط محیطی و سیاسی جامعه خود است. شما می توانید به راحتی تخلفات پروژه خود را از پیش مشخص کنید چراکه نرم افزار پرایماورا می تواند تمامی اطلاعات لازم و موجود از یک منطقه را دنبال و بررسی کند.
  • پیش بینی فعالیت های پروژه: با کمک نرم افزار پرایماورا می توان منابع لازم، فعالیت ها و سایر نیاز های پروژه را پیش بینی کرد چرا که ممکن است با پیشرفت پروژه نیاز باشد تا فعالیت ها و منابع دخیل در پروژه با خواسته ذینفعان منطبق باشد.
  • ردیابی ویژگی ها: با اطمینان از اینکه تمامی پروژه ها اصولی خاتمه می یابند، ویژگی ردیابی نرم افزار پرایماورا این امکان را برای کاربران فراهم می سازد تا به سرعت گزارش های مختلف را تولید کنند.
  • ارتباطات بهبود یافته: نرم افزار پرایماورا کمک می کند تا ارتباطی موثر میان کادر اجرایی، مدیران پروژه، برنامه ریزها، کارکنان و ذینفعان وجود داشته باشد. برای اینکه تمامی کاربران پیام های لازم را مشاهده کنند، یادداشت های مختلفی را می توان در بخش برنامه زمانی نرم افزار وارد کرد.
  • همکاری پیش رفته: هنگامی که برای تکمیل پروژه ای زمان زیادی لازم باشد، ارتباطات بهتر موجب همکاری بهتر می شود از آنجایی که با وجود پروژه این ارتباطات از قبل بهبود پیدا کرده اند.
  • مسئولیت ایجاد برنامه زمانبندی با کارکنان است: با دادن اجازه دسترسی کاربران به برنامه زمانی، نرم افزار پرایماورا فرآیند برنامه ریزی را آسان تر می کند. همچنین کارکنان می توانند در هر جایی که هستند برنامه زمانی خود را در نرم افزار ایجاد کنند. به علاوه کارکنان می توانند تا ورقه ثبت ساعات کاری خود را در نرم افزار وارد کرده، سایر فعالیت های زمانبدی را انجام داده و در نهایت درخواست های خود را در مورد برنامه زمانی پروژه مطرح کنند.
  • تجزیه کردن پروژه های پیچیده: از آنجایی که برخی پروژه ها می توانند پروژه های عظیمی باشند، نرم افزار پرایماورا می تواند به مدیران پروژه کمک کند تا پروژه های بزرگ را به پروژه هایی کوچک تر و ساده تر تبدیل کند.

چرا باید از نرم افزار پرایماورا استفاده کرد؟

در ایالات متحده، براساس آمار تقریبی بیش از 575 تا از 600 شرکت مهندسی برتر از نرم افزار پرایماورا استفاده می کنند. همچنین این نرم افزار توسط آژانس های نظامی و فدرال آمریکا نیز استفاده می شود.

این نرم افزار کمک می کند تا برنامه ریزی، کنترل و مدیریت منابع و مخارج پروژه ها به سادگی و به طور موثر انجام شود و به همین دلیل است که این نرم افزار مدیریت پروژه در سطح جهانی استفاده می شود.

مهارت در این نرم افزار فرصت های شغلی بهتر و بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد و مهم نیست که از چه پیش زمینه ای وارد این حوزه می شوید؛ تقویت مهارت خود در نرم افزار پرایماورا برای شما قطعا سودمند خواهد بود. اگر شما یکی از کارکنان حرفه ای این حوزه هستید، این دوره آموزشی به شما کمک می کند تا جایگاه شغلی خود را در شرکت خود ارتقا داده و میزان درآمد سالانه خود را افزایش دهید.

نرم افزار پرایماورا از پراستفاده‌ترین نرم افزارهای مدیریت پروژه است.

مهارت های مهمی که با پریماورا یاد می گیرید:

  1. شما یاد می گیرید تا پروژه ای جدید را در نرم افزار پرایماورا ایجاد کنید.
  2. شما یاد می گیرید تا برنامه ها و پروژه ها را به طور موثر مدیریت کنید.
  3. شما یاد می گیرید فعالیت های مختلف را ایجاد کنید.
  4. شما یاد می گیرید تا دورنمای اصلی پروژه را مشاهده کنید.
  5. شما یاد می گیرید تا پایه پروژه را مشخص و حفظ کنید.
  6. شما یاد می گیرید تا برنامه زمانی پروژه را چاپ و صادر کنید.
  7. شما یاد می گیرید تا ساختار تفکیک کار (WBS) را در نرم افزار ایجاد کنید.
  8. شما یاد می گیرید تا فعالیت های مختلف را به هم وصل کنید.
  9. شما یاد می گیرید تا منابع و مخارج یک پروژه را در نرم افزار ایجاد کنید.
  10. شما یاد می گیرید تا پیشرفت پروژه را در نرم افزار ردیابی کنید.

نتیجه گیری

  • یکی از مهم ترین، قوی ترین و کاربردی ترین ابزار مدیریت پروژه موجود در بازار امروز نرم افزار اوراکل پرایماورا هست.
  • با استفاده از ابزارها و قابلیت های نرم افزار پرایماورا ، اعضا و کارکنان تیم مدیریت پروژه بهتر می توانند نیازها و فعالیت های پروژه شما را درک کنند.
  • با شناسایی علائم هشداردهنده اولیه، نرم افزار پرایماورا به مدیران پروژه کمک می کند تا ریسک های احتمالی را در طی پروژه شناسایی کنند و به حداقل برسانند.
  • یکی از بهترین راه هایی که می توان از طریق آن از سرمایه گذاری خود در اولویت ها حداکثر استفاده را ببرید، گذراندن دوره ای پایه ای درمورد نرم افزار پرایماورا است.

جایگزین فارسی و بومی سازی شده پریماورا

شما می توانید برای مدیریت و کنترل پروژه های خود در زمینه های مختلف از نرم افزار مدیریت پروژه سازمان یار که به صورت کاملا فارسی و تحت وب طراحی شده است استفاده کنید.

منبع: www.educba.com/primavera-software