ERP به معنای “برنامه ریزی منابع سازمانی” (Enterprise Resource Planning) است. این سیستم نرم‌افزاری برای مدیریت جریان اطلاعات و فرآیندهای کسب و کار در یک سازمان استفاده می‌شود. هدف اصلی سیستم ERP، ادغام و هماهنگی تمامی بخش‌ها و عملیات مختلف یک سازمان در یک پلتفرم مشترک است.

سیستم ERP قادر است اطلاعات مالی، منابع انسانی، مدیریت موجودی، خرید و فروش، تولید و سایر فعالیت‌های سازمانی را در یک پایگاه داده مرکزی یکپارچه کند. این سیستم به کاربران امکان می‌دهد تا به صورت همزمان و در لحظه به اطلاعات و داده‌های مربوط به فعالیت‌های سازمان دسترسی داشته باشند.

با استفاده از سیستم ERP، سازمان‌ها قادر خواهند بود فرآیندهای خود را بهبود بخشیده، به طراحی و اجرای‌ پروسه­ها بپردازند و از منابع خود به طور بهینه استفاده کنند. علاوه بر این، سازمان‌ها می‌توانند با تحلیل داده‌های موجود در سیستم ERP، تصمیمات استراتژیک را با اطمینان بیشتری اتخاذ کنند.

سیستم ERP شامل ماژول‌های مختلف است که هر کدام وظایف خاص خود را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، ماژول مالی برای مدیریت حسابداری و مالیاتی، ماژول منابع انسانی برای مدیریت اطلاعات پرسنلی و حقوق و دستمزد و ماژول مدیریت زنجیره تأمین برای کنترل فرآیندهای خرید و تامین مواد اولیه استفاده می‌شود. در ادامه به طور کامل به این ماژول ها خواهیم پرداخت.

سیستم ERP معمولاً به صورت سفارشی بر اساس نیازهای سازمان پیاده‌سازی می‌شود و ممکن است نیاز به تغییرات و سفارشی‌سازی‌هایی داشته باشد تا با فرآیندهای یکتا و خاص سازمان سازگار شود.

ساده‌ترین روش برای تعریف ERP، فکر کردن به تمام فرایندهای اصلی کسب و کاری است که برای اداره کردن یک شرکت نیاز دارید؛ از جمله مالی، منابع انسانی، تولید، زنجیره تأمین، خدمات، تهیه و تدارکات و سایر موارد. در سطح پایه، ERP به شما کمک می‌کند تا همه این فرآیندها را در یک سیستم یکپارچه به صورت کارآمد مدیریت کنید. اغلب ERP به عنوان سیستم ثبت سازمان مورد ارجاع قرار می‌گیرد.

اما سیستم‌های ERP امروزی ساده نیستند و شباهت کمی به سیستم‌های ERP دهه‌های گذشته دارند. آنها اکنون از طریق ابر (cloud) ارائه می‌شوند و از جدیدترین فناوری‌ها مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌کنند تا اتوماسیون هوشمند، کارآمدی بیشتر و بینش لحظه ای در سراسر کسب و کار را فراهم کنند. نرم‌افزار ERP ابری مدرن نیز ارتباطات داخلی سازمان را با شرکای تجاری و شبکه‌ها در سراسر جهان برقرار می‌کند و به شرکت‌ها همکاری، چابکی و سرعتی که برای رقابت در امروز نیاز دارند را می‌دهد.

سیستم‌های ERP به عنوان “سیستم عصبی مرکزی یک شرکت” شرح داده می‌شوند و ارائه دهنده اتوماسیون، یکپارچگی و هوش مصنوعی است که برای اداره کارآمد عملیات روزمره کسب و کار ضروری است. بیشتر یا تمامی داده‌های یک سازمان باید در سیستم ERP قرار گیرند تا یک منبع تکی از حقیقت (single source of truth) در سراسر کسب و کار فراهم شود.

بخش مالی به سیستم ERP نیاز دارد تا به سرعت حساب­ها را ببندد. بخش فروش نیاز دارد تا تمام سفارش‌های مشتریان را مدیریت کند. بخش حمل و نقل به نرم‌افزار ERP وابسته است تا محصولات و خدمات مناسب را به موقع تحویل مشتریان دهد. بخش حسابداری برای پرداخت درست و به موقع به تأمین‌کنندگان به سیستم ERP نیاز دارد. مدیریت نیاز دارد تا به طور فوری به عملکرد شرکت دسترسی داشته باشد تا تصمیمات به موقع بگیرد. و بانک‌ها و سهامداران نیاز به سوابق دقیق مالی شرکت دارند، بنابراین تمامی بخش های مختلف کسب و کار به داده‌ها و تجزیه و تحلیل قابل اعتماد که توسط سیستم ERP انجام می­شود، نیازمند هستند.

پنج مزیت کلیدی سیستم‌های ERP

یک سیستم ERP خوب مزایای بسیاری را ارائه می‌دهد – که ممکن است بسته به نحوه پیاده‌سازی سیستم متفاوت باشد. به عنوان مثال، مزایای سیستم ERP ابری متفاوت از سیستم‌های در محل است. با این حال، پنج مزیت اصلی وجود دارد که بین تمامی راهکارهای مدرن ERP مشترک هستند:

  • افزایش بهره‌وری: فرآیندهای اصلی کسب و کار خود را ساماندهی و اتوماسیون کنید تا به کمک منابع کمتر، همه افراد در سازمانتان کار بیشتری انجام دهند.
  • بینش‌ عمیق‌تر: با استفاده از ERP یک منبع تکی از حقیقت را بدست آورید و به سوالات بحرانی کسب و کار سریعاً پاسخ دهید.
  • تسریع در گزارش‌دهی: گزارش‌دهی کسب و کاری و مالی را به سرعت انجام دهید و نتایج را به راحتی به اشتراک بگذارید. بر اساس داده‌ها عمل کرده و عملکرد را بهبود بخشید.
  • کاهش ریسک: دید داشتن نسبت به آینده و کنترل کسب و کار را بیشینه کنید، تطابق با الزامات قانونی را تضمین کنید و ریسک را پیش بینی و وقوع بحران جلوگیری کنید.
  • چابکی بهبود یافته: با عملیات کارآمد و دسترسی سریع به داده‌های لحظه ای، می‌توانید به سرعت فرصت‌های جدید را شناسایی و واکنش نشان دهید.

نمونه‌های ERP در صنایع مختلف

شرکت‌های فعال در صنایع مختلف – از خودروسازی تا توزیع عمده – نیازمند اطلاعات دقیق و به روز و فرآیندهای کسب و کار موثر هستند تا بتوانند رقابت و رشد کنند. با این حال، صنایع مختلف به دلایل متفاوتی از نرم‌افزارهای ERP استفاده می‌کنند. در زیر چند نمونه را بررسی می‌کنیم:

کاربرد ERP در شرکت های خدماتی

شرکت‌های خدماتی نیازمند قابلیت مشاهده و کنترل دارایی‌های سرمایه‌ای خود در زمان واقعی هستند. این شرکت‌ها نیاز به بررسی مداوم سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خود دارند، نه تنها برای تامین نیازهای خدمات آینده، بلکه برای جایگزینی دارایی‌های عمرانی. بدون استفاده از ERP، تلاش برای اولویت‌بندی این سرمایه‌گذاری‌های بزرگ دشوار و با خطا خواهد بود. ERP همچنین به حل یک مسئله بحرانی دیگر شرکت‌های امانت عمومی کمک می‌کند: پیش‌بینی قطعات یدکی. عدم داشتن قطعات مناسب در هنگام قطع خدمات می‌تواند مشکلات قابل توجهی در خدمات مشتری ایجاد کند. از طرف دیگر، داشتن تعداد زیادی قطعات یدکی منجر به هزینه‌های بالا و موجودی منسوخ خواهد شد.

کاربرد ERP در شرکت های پخش و توزیع

برای شرکت‌های عمده‌فروشی، واردکنندگان و تحویل مستقیم به فروشگاه تحویل به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است. تمامی این سازمان‌ها می‌خواهند هزینه‌های توزیع را کاهش دهند، موجودی را افزایش دهند و زمان سفارش تا دریافت وجه را کاهش دهند. برای دستیابی به این اهداف، آنها نیازمند یکپارچگی مدیریت موجودی، خرید و عملیات لجستیک هستند، همچنین فرایندهای خودکارسازی که با نیازهای خاص آنها سفارشی سازی شده‌اند.

کاربرد ERP در شرکت های تولیدی

شرکت‌های تولید کننده به صورت گسسته، دسته‌ای و پیوسته همگی به ERP و سیستم‌های زنجیره تأمین نیازمندند تا اهداف کیفیت محصول رابرآورده کنند، استفاده از دارایی‌ها را مدیریت کنند، هزینه‌های اضافی را کنترل کنند، با برگشت مشتریان برخورد کنند و بسیاری از وظایف دیگر را مدیریت کنند. تولیدکنندگان همچنین می‌توانند با نظارت بر جابجایی موجودی از ابتدا تا انتها، شناسایی محصولات برتر و کم‌عملکرد، و مدیریت تدارکات به صورت کارآمدتر، کنترل جامع موجودی را به دست آورند.

کاربرد ERP در شرکت های خدماتی

شرکت‌های خدماتی – از جمله حسابداری، مالی و حقوقی، مهندسی، فناوری اطلاعات و شرکت‌های خدمات حرفه‌ای دیگر – به فناوری ERP قدرتمند و به روز نیازمندند تا تعادل بین تعهدات ارائه خدمات و سلامت مالی را به دست آورند. مهمترین عامل موفقیت در خدمات حرفه‌ای توانایی انجام کارها در زمان مقرر با مدیریت سودآوری پروژه، استفاده از منابع، تشخیص درآمد، هدف‌های درآمد تکراری و فرصت‌های رشد است.

کاربرد ERP در صنعت خرده فروشی

با گسترش استفاده از تلفن همراه، خرده‌فروشی مدرن تحول قابل توجهی را تجربه کرده است، زیرا تجارت الکترونیک با سایر کانال‌های فروش و عملیات فیزیکی ترکیب شده است. قابلیت ارائه گزینه‌های خودخدمت برای شناسایی، پیکربندی، خرید و حمل و نقل محصولات به داده‌های یکپارچه وابسته است. ERP مدرن به خرده‌فروشان کمک می‌کند تا کاهش خریدهای غیرموفق، بهبود تبدیل وب سایت، افزایش ارزش سفارش متوسط و افزایش ارزش سبد خرید مشتری را تجربه کنند.

ماژول‌های ERP

سیستم‌ برنامه‌ریزی منابع سازمانی شامل انواع مختلفی از ماژول‌ها است. هر ماژول ERP فرآیندهای تجاری خاصی را پشتیبانی می‌کند – مانند مالی، تدارکات یا تولید – و به کارمندان در آن بخش کمک می‌کند. هر ماژول به سیستم ERP متصل می‌شود که داده‌های دقیق و مشترک را در میان بخش‌ها ارائه می‌دهد.

ماژول‌های ERP که بیشترین استفاده را دارند عبارتند از:

مالی: ماژول مالی و حسابداری ستون فقرات بیشتر سیستم‌های ERP است. علاوه بر مدیریت دفتر کل و اتوماسیون وظایف کلیدی مالی، به کسب‌وکارها در پیگیری حسابهای پرداختنی و دریافتنی، پلمپ دفاتر به طور کارآمد، تولید گزارشات مالی، پایبندی به استانداردهای تشخیص درآمد، کاهش ریسک مالی و سایر امور کمک می‌کند.

مدیریت منابع انسانی: بیشتر سیستم‌های ERP شامل یک ماژول منابع انسانی (HR) هستند که قابلیت‌های اساسی مانند زمان و حضور و پرداخت حقوق را فراهم می‌کند. افزونه‌های مدیریت سرمایه انسانی به صورت کامل می‌توانند به ERP وصل شده و قابلیت‌های قوی‌تری از جمله تجزیه و تحلیل نیروی کار تا مدیریت تجربه کارمندان را ارائه دهند.

تدارکات و خرید: ماژول تدارکات و خرید به کسب‌وکارها در تهیه مواد و خدماتی که برای تولید کالاهای خود نیاز دارند – یا کالاهایی که می‌خواهند مجدداً به فروش برسانند – کمک می‌کند. این ماژول خرید را متمرکز و اتوماسیون می‌کند و شامل درخواست قیمت، ایجاد قرارداد و تأییدها است. این ماژول می‌تواند خرید کمتر از نیاز یا خرید بیش از حد را با تجزیه و تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی کمینه کند و حتی به طور ساده با شبکه‌های خریدارها ارتباط برقرار کند.

فروش: ماژول فروش تسهیل کننده ارتباطات با مشتریان است و به فروشندگان کمک می‌کند از پیشنهادات مبتنی بر داده‌ها برای افزایش فروش و هدف‌گیری از راه‌های مناسب برای تبلیغات و فرصت‌های افزایش فروش استفاده کنند. این ماژول شامل قابلیت‌های فرآیند سفارش تا نقد و بررسی، مدیریت عقد، صدور صورتحساب، مدیریت عملکرد فروش و پشتیبانی نیروی فروش است.

تولید: ماژول تولید، یک بخش کلیدی برنامه ERP است که در برنامه‌های تولیدی به شرکت‌ها کمک می‌کند فرآیندهای پیچیده تولید را ساده‌تر کنند و تولید را با تقاضا هماهنگ کنند. این ماژول به طور معمول شامل قابلیت‌های برنامه‌ریزی نیازهای مواد، برنامه‌ریزی تولید، اجرای تولید، مدیریت کیفیت و سایر قابلیت‌ها است.

مدیریت لجستیک و زنجیره تأمین: یکی دیگر از اجزای کلیدی سیستم‌های ERP، ماژول زنجیره تأمین است. این ماژول حرکت کالاها در طول زنجیره تأمین سازمان را پیگیری می‌کند. این ماژول ابزارهایی برای مدیریت موجودی به صورت لحظه‌ای، عملیات انبارداری، حمل‌ونقل و لجستیک را فراهم می‌کند – و می‌تواند به افزایش قابلیت رویت و انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین کمک کند.

سرویس: در یک سیستم ERP، ماژول سرویس به شرکت‌ها در ارائه سرویس قابل اعتماد و شخصی‌سازی شده که مشتریان انتظار دارند، کمک می‌کند. این ماژول می‌تواند ابزارهایی برای تعمیرات داخلی، قطعات یدکی، مدیریت سرویسهای میدانی و جریان درآمد مبتنی بر سرویس را شامل شود. همچنین تجزیه و تحلیل‌هایی را فراهم می‌کند تا به نمایندگان سرویس و تکنسین‌ها کمک کند مشکلات مشتری را به سرعت حل کنند و وفاداری را بهبود بخشند.

تحقیق و توسعه و مهندسی: سیستم‌های ERP پرامکانات شامل یک ماژول تحقیق و توسعه و مهندسی هستند. این ماژول ابزارهایی را برای طراحی و توسعه محصول، مدیریت چرخه عمر محصول، تطبیق با مقررات محصول و غیره فراهم می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند به سرعت و با کمترین هزینه نوآوری‌های جدید را ایجاد کنند.

مدیریت دارایی سازمانی: سیستم‌های قوی ERP ممکن است شامل یک ماژول مدیریت دارایی سازمانی باشند که به کسب‌وکارهای دارای دارایی کمک می‌کند تا زمان‌های خرابی را کمینه کنند و دستگاه‌ها و تجهیزات خود را به بهره‌وری بیشینه در حالت عملیاتی حفظ کنند. این ماژول شامل قابلیت‌های نگهداری پیش‌بینانه، برنامه‌ریزی، عملیات و برنامه‌ریزی دارایی‌ها، محیط، بهداشت و ایمنی (HSE) و غیره است.

بهترین erp دنیا

انتخاب بهترین نرم‌افزار ERP بستگی به نیازها و مشخصات کسب‌وکار شما دارد. هر سازمان و صنعتی نیازهای منحصر به فردی دارد و بهترین نرم‌افزار ERP برای شما باید با این نیازها سازگار باشد. در ادامه، چند نرم‌افزار ERP محبوب جهانی را بررسی می‌کنیم:

  1. SAP ERP: SAP ERP یکی از قدرتمندترین و شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزارهای ERP است. این نرم‌افزار امکانات گسترده‌ای در زمینه مدیریت منابع سازمانی، مالی، تامین زنجیره تامین، فروش و بازاریابی، مدیریت پروژه، و بسیاری از سایر حوزه‌ها را فراهم می‌کند. SAP ERP قابلیت هماهنگی با صنایع مختلف را دارد و به عنوان یک نرم‌افزار مقیاس‌پذیر شناخته می‌شود.
  2. Oracle ERP Cloud: Oracle ERP Cloud یک پلتفرم ابری قدرتمند است که امکانات گسترده‌ای در زمینه مدیریت مالی، منابع انسانی، زنجیره تامین، پروژه و سایر حوزه‌ها ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار با استفاده از فناوری‌های مدرن مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، امکانات پیشرفته‌ای مانند تحلیل پیش‌بینی و بهینه‌سازی را فراهم می‌کند.
  3. Microsoft Dynamics 365: Microsoft Dynamics 365 یک سیستم ERP و CRM (مدیریت ارتباط با مشتریا) یکپارچه است که توسط مایکروسافت ارائه می‌شود. این نرم‌افزار امکاناتی مانند مدیریت فروش و بازاریابی، مدیریت مالی، زنجیره تامین، خدمات مشتریان و غیره را فراهم می‌کند. Dynamics 365 با تکیه بر اکوسیستم مایکروسافت و امکانات ابری آن، قابلیت یکپارچه‌سازی با برنامه‌ها و سرویس‌های دیگر مانند Office 365 را دارد.

بهترین نرم افزار های erp ایرانی کدامند؟

نرم افزار erp سازمان یار

نرم افزار ERP سازمان یار یک سیستم مدیریت منابع سازمانی جامع است که برای هماهنگی و بهینه‌سازی فرآیندها و وظایف در سازمان استفاده می‌شود. این نرم افزار شامل بیش از 100 سامانه و زیرسیستم است و قادر است با ترکیب اجزای مختلف خود، راهکارهای خلاقانه و منحصربه‌فردی را برای کسب‌وکارها ارائه کند. سیستم مدیریت منابع سازمانی یار با ارائه امکاناتی مانند مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت فروش و بازاریابی، مدیریت زنجیره تامین و غیره، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را بهبود داده و به دستیابی به اهدافشان کمک کند. با استفاده از این نرم افزار، سازمان‌ها قادر خواهند بود فرآیندهای خود را بهبود داده، اطلاعات را به صورت مرکزی دسترسی‌پذیر کنند و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک را براساس داده‌های دقیق و به‌روز انجام دهند.

Erp همکاران سیستم (راهکاران)

نرم افزار ERP همکاران سیستم در فهرست نرم‌افزارهای ERP ایران قرار دارد. این نرم‌افزار تمام اجزای یک شرکت را پوشش می‌دهد و قادر است به تهیه‌ی اطلاعات کامل و دقیق بپردازد، که این امر باعث می‌شود سازمان‌ها تصمیم‌گیری‌های بهتر، عملکرد بهتر و سود بالاتری داشته باشند. این نرم‌افزار خلاصه‌ای از وضعیت کلی سازمان را در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد و در نتیجه کنترل همزمان بر روی همه بخش‌ها را آسان می‌کند. این نرم‌افزار ERP امکان بررسی ریسک‌های شرکت، تغییر شرایط کاری بر اساس نیازهای مشتریان و استفاده از فناوری‌هایی مانند بارکد و سرویس‌های موبایل را برای شرکت فراهم می‌کند. بخش‌های مختلف این نرم‌افزار شامل سیستم مالی یکپارچه، بخش توزیع کالا، بخش فروش و بازاریابی، سیستم حسابداری، سیستم منابع انسانی، سیستم خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، سیستم تدارکات و لجستیک، سیستم مدیریت تولید، سیستم هوش تجاری و … هستند.

نرم افزار erp آرین سیستم

یکی از سیستم‌های ERP در ایران، نرم‌افزار آرین سیستم است. این نرم‌افزار یک سیستم کارآمد برای برنامه‌ریزی و مدیریت منابع و اطلاعات سازمان است. عملکرد جامعی دارد و استفاده از آن منجر به افزایش کارایی سازمان و کاهش هزینه‌ها می‌شود. همچنین، این نرم‌افزار قابلیت دسترسی آسان به اطلاعات مرتبط با بخش‌های مختلف سازمان را در مدت زمان کوتاهی فراهم می‌کند. همچنین، امکان آمارگیری کلی و جزئی از بخش‌های مختلف وجود دارد و شرایطی را برای کنترل و مدیریت یکپارچه آن‌ها آسان‌تر می‌کند. این نرم‌افزار از طراحی انعطاف‌پذیری برخوردار است تا با پیشرفت‌ها و تغییرات در سازمان سازگار باشد. “آرین سیستم” یک نرم‌افزار ERP تحت وب است و هیچ محدودیت زمانی و مکانی برای استفاده از آن وجود ندارد.

نرم افزار erp پگاه سیستم

یکی از نرم‌افزارهای ERP در ایران، پگاه سیستم است. این نرم‌افزار ارائه‌دهنده یک سامانه جامع برای برنامه‌ریزی و مدیریت منابع و اطلاعات سازمان است. قابلیت جمع‌آوری دقیق و جامع اطلاعات از فعالیت‌های داخلی و خارجی سازمان برای این سیستم در نظر گرفته شده است. استفاده از این نرم‌افزار به سازمان کمک می‌کند تا اطلاعات مرتبط با امور مالی در بخش‌های مختلف را به صورت جامع جمع‌آوری و مدیریت کند. طراحی این نرم‌افزار به گونه‌ای است که تمامی ابزارهای مرتبط با دارایی‌ها، انبارها، حسابداری خزانه‌داری، بودجه‌ریزی، هزینه‌های کامل، فروش، حقوق و دستمزد، خدمات پیش از تولید و خدمات پس از فروش را شامل می‌شود. ERP پگاه سیستم قابلیت مدیریت و پشتیبانی از اطلاعات را دارد و در صورت نیاز، قابلیت دسترسی سریع به این اطلاعات را فراهم می‌کند. همچنین، این نرم‌افزار از قابلیت دریافت فایل‌های پایگاه داده Excel و TXT برای اسناد حسابداری نیز بهره می‌برد.

نرم افزار erp تیم یار

شرکت تیم‌یار با نام کامل تیم‌یار کیش در سال 1398 با بازطراحی کامل وبسایت شرکت و سرمایه‌گذاری در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین، سعی کرد جایگاه قوی‌ای در بازار کسب کند. در سال ۱۴۰۰، با ارائه نسخه چهارم و معرفی ابزارهایی مانند “تیمچه استور”، “اثر”، “دستیار”، “بها”، “چت” و غیره، دامنه فعالیت و خدمات خود را گسترش داد و در حال حاضر، در حال بازنگری و بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری نرم‌افزار خود برای افزایش سهولت استفاده است. نرم‌افزار این شرکت، ویژگی‌هایی از قبیل امکان دریافت گزارشات دقیق سود خالص و ناخالص، بررسی جریان نقدینگی، سودآوری سرمایه، وضعیت هزینه و درآمد، تعریف دوره‌های مالی و سرفصل‌های حسابداری، قابلیت کنترل و نظارت بر تراکنش‌های مالی، بررسی لحظه‌ای انواع گزارشات سود و زیان و غیره را فراهم می‌کند.

نرم افزار erp رایگان

چندین نرم‌افزار ERP رایگان در دسترس است که می‌توانید استفاده کنید. البته، اغلب این نرم‌افزارها نسخه‌های رایگان و با قابلیت‌های محدودتری را ارائه می‌دهند. در ادامه، چند نمونه از نرم‌افزارهای ERP رایگان را برای شما ذکر می‌کنم:

  1. Odoo Community Edition: Odoo یک سیستم ERP متن‌باز است که در آن می‌توانید از ماژول‌های مختلفی مانند مدیریت مالی، مدیریت موجودی، فروش و بازاریابی، تامین کنندگان و غیره استفاده کنید. Odoo Community Edition رایگان است و قابلیت توسعه و سفارشی‌سازی دارد.
  2. ERPNext: ERPNext نیز یک سیستم ERP متن‌باز است که شامل ماژول‌های مالی، مدیریت موجودی، فروش، خرید، تولید و غیره است. این نرم‌افزار پشتیبانی از سازمان‌های کوچک و متوسط را در نظر گرفته است و به صورت رایگان در دسترس قرار می‌گیرد.
  3. Dolibarr: Dolibarr یک سیستم ERP و CRM متن‌باز است که برای سازمان‌های کوچک و متوسط مناسب است. این نرم‌افزار شامل ماژول‌های مدیریت مالی، فروش، مدیریت پروژه، مدیریت انبار و غیره است.

مهم است بدانید که در صورت استفاده از نسخه‌های رایگان این نرم‌افزارها، معمولاً برخی از قابلیت‌ها و پشتیبانی‌های تجاری در دسترس نخواهند بود.

انواع پیاده‌سازی ERP

سیستم‌های ERP مدرن می‌توانند به چندین روش پیاده‌سازی شوند: در ابر (cloud) عمومی یا خصوصی، در سرورها و زیرساخت‌های داخل سازمان، یا در سناریوهای ترکیبی. در ادامه برخی از مزایای عمده هرکدام بیان شده است تا به شما در شناسایی گزینه پیاده‌سازی ERP که بیشترین کارکرد را برای کسب‌وکار شما دارد، کمک کند.

ERP ابری (Cloud)

در ERP ابری، نرم‌افزار در ابر میزبانی شده و از طریق اینترنت به عنوان یک سرویسی که به آن دسترسی دارید، ارائه می‌شود. عموماً ارائه‌دهنده نرم‌افزار به نمایندگی شما، مراقبت از نگهداری منظم، به‌روزرسانی‌ها و امنیت را تقبل می‌کند. امروزه، ERP ابری به دلایل زیادی از جمله کاهش هزینه‌های آغازین، قابلیت مقیاس‌پذیری و چابکی بیشتر، ادغام آسان و موارد دیگر، روش پیاده‌سازی محبوبی است.

ERP در محل کسب و کار شما (on-premise)

این مدل سنتی برای پیاده‌سازی نرم‌افزار است که در آن شما همه چیز را کنترل می‌کنید. نرم‌افزار ERP به‌طور معمول در مرکز داده‌های شما در مکان‌هایی که شما انتخاب می‌کنید نصب می‌شود. نصب و نگهداری سخت‌افزار و نرم‌افزار مسئولیت کارمندان خودِ شماست.

بسیاری از شرکت‌ها به به‌روزرسانی و بهبود سیستم‌های ERP در سایت خود به پیاده‌سازی در ابر می‌پردازند. این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق بروزرسانی ERP شما و همچنین فرآیند دقیقی برای ارزیابی نرم‌افزار ERP و گزینه‌های پیاده‌سازی است.

پیاده سازی هیبرید ERP

برای شرکت‌هایی که می‌خواهند ترکیبی از هر دو را برای تامین نیازهای تجاری خود داشته باشند، مدل ERP هیبریدی ایجاد شده است. در این حالت، بعضی از برنامه‌ها و داده‌های ERP شما در ابر و بعضی در سایت نصب می‌شوند. گاهی اوقات این مدل به عنوان ERP دو سطحی نامیده می‌شود.

یکپارچگی ERP

سیستم‌های ERP امروزی قابلیت‌های کاربردی بسیاری را ارائه می‌دهند، اما هنوز نیاز به اتصال و همگام‌سازی با سایر برنامه‌ها و منابع داده دارند؛ مانند نرم‌افزارهای CRM و HCM، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، راه‌حل‌های صنعتی و حتی سایر سیستم‌های ERP. با یکپارچگی ERP، شرکت‌ها می‌توانند دید یکپارچه‌ای از اطلاعات سیستم‌های مختلف به دست آورند، کارایی فرآیندهای کسب‌وکار را افزایش دهند، تجربه مشتری را بهبود بخشند و همکاری بین تیم‌ها و شرکای تجاری را تسهیل کنند.

سیستم‌های ERP مدرن، باز و قابل انعطاف هستند و می‌توانند به راحتی با مجموعه‌ای گسترده از محصولات نرم‌افزاری با استفاده از اتصال‌دهنده‌ها یا آداپتورهای سفارشی، مانند رابط‌های برنامه‌نویسی (API)، یکپارچه شوند. روش های دیگر برای یکپارچه سازی ERP عبارتند از ESB (گذرگاه خدمات سازمانی) و iPaaS (یکپارچه سازی پلت فرم به عنوان یک سرویس). iPaaS که رویکردی مبتنی بر ابر ارائه می‌دهد، یک گزینه بسیار محبوب برای کسب‌وکارهای مدرن است. پلتفرم‌های iPaaS قادر به همگام‌سازی سریع ERP در سایت یا مبتنی بر ابر با برنامه‌های SaaS از همان تامین‌کننده یا شرکت‌های دیگر هستند. آن‌ها به طور معمول نیاز به کدزنی کم دارند، انعطاف‌پذیر و نسبتاً ارزان هستند و امکانات فراوانی ارائه می‌دهند، مانند تولید خودکار API، یکپارچگی داده‌های یادگیری ماشین، یکپارچگی شبکه اشیاء، محتواهای پیش‌ساخته و موارد دیگر.

هزینه کل ERP

هزینه سیستم ERP بستگی به فروشنده نرم‌افزار، ماژول‌های انتخاب شده و روش پیاده‌سازی دارد. به طور کلی، سیستم ERP مبتنی بر ابر هزینه‌های کمتری نسبت به سیستم ERP در سایت دارد زیرا نیازی به خرید سخت‌افزار ندارد و نیازی به استخدام متخصصان IT درون سازمان نیست. فروشنده نگهداری را بر عهده دارد و از مشتری هزینه اشتراک سالانه یا ماهانه‌ای دریافت می‌کند که معمولاً بر اساس تعداد کاربران است.

در محاسبه بازده سرمایه و هزینه کل مالکیت برای پیاده‌سازی سیستم ERP، هزینه‌های اولیه و مستمر نیروی کار به اندازه هزینه‌های انتخاب و پیاده‌سازی نرم‌افزار اهمیت دارند. با گزینه‌های ابری و هیبرید، عوامل جدید باید ارزیابی شوند. به عنوان مثال، هزینه نگهداری نرم‌افزار، ظرفیت کامپیوتری، زمان توقف، بازیابی، امنیت، حریم خصوصی و هزینه‌های کادر فنی IT همه ملاحظات مهمی هستند. همانطور که گفته شد، گزینه‌های ابری به طرز قابل توجهی هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی را کاهش می‌دهند و هر دو ROI و TCO را بهبود می‌بخشند.

تاریخچه سیستم‌های ERP: در مسیر تکامل

در دهه ۱۹۶۰، برنامه‌های کامپیوتری کسب‌وکاری در دنیای حسابداری و مالی با استفاده از کامپیوترهای فریمینگ به وجود آمدند. این برنامه‌های نخستین، سریعتر و دقیقتر از فرآیندهای دستی بودند، اما هزینه‌بر و محدود در عملکرد بودند و همچنان کند بودند.

در دهه ۱۹۸۰، رقابت در بخش تولید در حال فراگیر شدن بود و ابزارهای جدید نیاز بود. نرم‌افزار جدید MRP II حسابداری و مالی، فروش، خرید، موجودی و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تولید را یکپارچه سازی کرد و به تولیدکننده یک سیستم یکپارچه ارائه داد.

نزدیک به پایان دهه ۱۹۹۰، سیستم ERP معرفی شد. سیستم ERP با ترکیب MRP II، منابع انسانی، حسابداری پروژه و گزارش‌دهی کاربر نهایی، بخش فناوری را به طور گسترده‌تری پوشش داد و صنعت‌های مختلفی را خدمت رسانی کرد.

در طی دهه ۲۱ام قرن، سرعت بالاتر اینترنت و ابزارهای توسعه جدید، سوییت‌های ERP را دوباره به طور کامل تغییر داد. معرفی نرم‌افزار مبتنی بر مرورگر، راه را برای نرم‌افزارهای ERP ابری باز کرد که این پیشرفت، هم گستردگی و هم قابلیت عملکرد را برای راه‌حل‌های ERP گسترش داد.

امروزه – در دوران تحول دیجیتال – سیستم‌های ERP مدرن از فناوری‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)، اینترنت اشیاء (IOT)، پردازش زبان طبیعی (NLP) و پایگاه‌داده‌های حافظه‌داخلی بهره می‌برند. آن‌ها به کسب‌وکارها قابلیت اجرای فرآیندهای بیشتر، بهره‌گیری از بینش‌های به روز شده از داده‌ها و در نهایت حفظ رقابت‌پذیری را ارائه می‌دهند.

آینده سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)

تحول دیجیتال در حال شتاب گرفتن است و سیستم‌های ERP در مرکز آن قرار دارند. همانطور که شرکت‌ها در هر بخش از کسب و کار از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، در واقع روش عملکردی خود را به صورت بنیادی تغییر می‌دهند.

به گفته Gartner، یکی از شتاب‌دهنده‌های اصلی کسب و کارهای دیجیتال از بین بردن موانع است؛ به عبارت دیگر، از بین بردن هر نیروی منفی که باعث کاهش سرعت کسب و کار می‌شود، از جمله فرآیندها و سیستم‌های قدیمی. بنابراین، این طبیعی است که شرکت‌ها خواستار نرم افزارهای ERP قوی تری باشند.

در زیر سه ترند اصلی را بررسی می‌کنیم:

استفاده از ابر در همه جا: ترجیح روز افزون به استفاده از سیستم‌های ERP ابری ادامه خواهد داشت؛ از جمله مزایای استفاده از ERP ابری شامل دسترسی از هر جا، کاهش هزینه سخت‌افزار و پشتیبانی فنی، افزایش امنیت و ادغام با سایر سیستم‌ها است. طبق گزارش Panorama Research در گزارش ERP سال 2020، “بیش از نیمی از سازمان‌ها (63 درصد) نرم‌افزار ابری در مقابل (37 درصد) نرم‌افزار در محل را انتخاب کرده‌اند.” با ادامه شتاب کسب و کار، ابر به‌عنوان یک عامل مهم‌تر می‌شود.

ادغام عمودی راهکارها (Vertical integration): تنش بین راه حل‌های برتر و یکپارچه سازی ERP به‌صورت رسمی به پایان رسیده است. در آینده، ما باور داریم که شرکت‌ها به هر دو دنیا پیش خواهند رفت؛ یعنی یک سیستم ERP کاملاً یکپارچه با توسعه‌های عمودی. این به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا عملکرد خاصی که نیاز دارند را دریافت کنند، بدون مشکلات ادغام دردناک و قفل شدن داده در انبارهای اطلاعاتی. ما همچنین شاهد تغییر به سمت انعطاف‌پذیری بیشتر هستیم، زیرا فرآیندهای کسب‌وکار متناسب با نیازهای شرکت طراحی می‌شوند.

سفارشی سازی کاربر: کارکنان، مشتریان و تأمین کنندگان همه می‌خواهند محتوا و قابلیت‌هایی که به نیازها و علاقه‌های خاص خود می‌خورد و به آن‌ها در افزایش بهره‌وری کمک می‌کند را داشته باشند. تغییرات دموگرافیکی نیروی کار، به ویژه در صنایعی مانند تولید، نیز عاملی برای علاقه به پلتفرم‌های کم کد و بدون کد هستند. این پلتفرم‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا تجربه‌ای که می‌خواهند را دریافت کنند، به جای آنکه مجبور شوند با نرم‌افزار سازگار شوند. کاربران همچنین می‌توانند از داشبوردهای سفارشی، جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، گفتگوی شخصی و جریان کارهای سفارشی شده در تمام دستگاه‌ها بهره ببرند.

10 نکته که در یک سیستم ERP باید به آن دقت کنید

هر سیستم ERP مدرنی، بر اساس صنعتی که در آن کار می‌کند و ماژول‌هایی که ارائه می‌دهد، قابلیت‌های زیادی دارد. با این حال، 10 ویژگی اساسی وجود دارد که همه سیستم‌های مدیریت منابع سازمانی باید داشته باشند:

  1. پایگاه داده مشترک: اطلاعات متمرکز و یک نسخه تکی از حقیقت – ارائه داده‌های یکپارچه و مشترک و دیدی متقابل از کل شرکت.
  2. تحلیلگر درون سیستم: ابزارهای تجزیه و تحلیل داخلی، ابزارهای BI، گزارش‌دهی و ابزارهای انطباق که می‌توانند برای هر بخش از کسب و کار بینش هوشمندانه ارائه دهند.
  3. تجسم داده: ارائه بصری از اطلاعات کلیدی با داشبوردها، KPIها و تجزیه و تحلیل‌های کلیکی برای کمک به تصمیم‌گیری سریع و آگاهانه.
  4. خودکارسازی: خودکارسازی وظایف تکراری و همچنین RPA (اتوماسیون رباتیک تولید) قدرت‌مند توسط هوش مصنوعی و یادگیری ماشین.
  5. رابط کاربری/تجربه کاربری یکپارچه: طراحی و رفتار یکسان در تمام ماژول‌ها – و همچنین ابزارهای پیکربندی و شخصی‌سازی آسان برای فرآیندها، کاربران (شامل مشتریان و تأمین‌کنندگان)، واحدهای کسب و کار، محل‌ها و خطوط محصولات.
  6. ادغام (integration): ادغام فرآیندها و جریان‌های کاری – و همچنین ادغام باز و آسان با سایر راه حل‌های نرم‌افزاری و منابع داده، از جمله از طریق شرکت‌های دیگر.
  7. فناوری‌های جدید: پشتیبانی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، دستیارهای دیجیتال، اینترنت اشیا (IoT)، RPA، امنیت و حفظ حریم خصوصی، و تکنولوژی‌های موبایل.
  8. پلتفرم فناوری: یک مجموعه فناوری سریع، ثابت و پایدار برای این سرمایه‌گذاری بلندمدت – از جمله یک پلتفرم کد کم/بدون کد، iPaaS، مدیریت داده و غیره.
  9. پشتیبانی چندملیتی: شامل زبان‌ها، ارزها و شیوه‌های کسب و کار و مقررات محلی – همچنین پشتیبانی فنی برای خدمات ابری، آموزش، میز کمک و پیاده‌سازی برای کسب و کارهای بین المللی.
  10. انتخاب نحوه استقرار: ابری، درون سازمانی یا هیبرید.

برای کسب و کارهای با اندازه‌های مختلف چه ERP ای مناسب است؟

سیستم ERP فقط برای شرکت‌های غول پیکر نیست. راه‌حل‌های ERP برای کسب و کارهایی با اندازه مختلف – کوچک، متوسط و بزرگ – طراحی شده‌اند. همچنین می‌توانید قابلیت‌های صنعتی و شرکتی را برای برآورده کردن نیازهای منحصر به فرد کسب و کار خود دریافت کنید. بدون توجه به بخش و اندازه کسب و کار شما، شما می‌خواهید پروژه پیاده‌سازی ERP خود را با دقت برنامه‌ریزی کنید و از بهترین روش‌ها استفاده کنید.

ERP برای کسب و کارهای کوچک:

نرم‌افزار ERP برای کسب و کارهای کوچک می‌تواند به شما کمک کند تا از جداول اکسل فراتر رفته و هر جنبه از شرکت رشد کننده خود را به طور کارآمد مدیریت کنید – از فروش و روابط با مشتریان تا مالی و عملیات. ابزارهای ERP برای کسب و کارهای کوچک معمولاً در ابر قرار دارند، نصب سریع هستند و برای رشد شما طراحی شده‌اند.

ERP برای کسب و کارهای متوسط:

امروزه، نرم‌افزار ERP طراحی شده برای شرکت‌های متوسط و شعبه‌ها از تجزیه و تحلیل داخلی، نصب سریع و بهترین شیوه‌های اجرایی برای چندین فرآیند کسب و کار مختلف – از امور مالی، منابع انسانی، مدیریت زنجیره تأمین و غیره – بهره می‌برند. ابزارهای ERP متوسط به کسب و کارهای در حال رشد کمک می‌کنند تا در مقابل رقبا رقابت کنند و مقیاس پذیر شوند، حتی با منابع محدود. سامانه‌های ابری و ماژولار ERP مبتنی بر ابر نیز برای شرکت‌های متوسطی با فرآیندهای پیچیده یا برنامه‌های رشد سریع انتخاب محبوبی هستند.

ERP برای کسب و کارهای بزرگ:

شرکت‌های بزرگ با عملیات جهانی یا شعب فرزند نیاز به یک سیستم ERP قدرتمند و رده برتر با هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داخلی دارند – و همچنین خودکارسازی هوشمتبدیل مدل ERP راهبردی است که برای بهبود کسب و کار شما در هر اندازه‌ای استفاده می‌شود. این سیستم‌ها می‌توانند بر اساس نیازها و منطقه شما و همچنین اندازه شرکت شما سفارشی شوند.

سوالات متداول

سیستم نرم افزاری erp چیست؟

یک سیستم نرم‌افزاری ERP یک مجموعه از برنامه‌های یا ماژول‌های یکپارچه است که برای مدیریت فرآیندهای اصلی کسب و کار یک شرکت استفاده می‌شود. این فرآیندها شامل مالی و حسابداری، زنجیره تأمین، منابع انسانی، تهیه و تدارک، فروش، مدیریت موجودی و موارد دیگر می‌شود. ماژول‌های ERP به یک سیستم کامل یکپارچه متصل شده‌اند و از یک پایگاه داده مشترک استفاده می‌کنند تا فرآیندها و اطلاعات را در سراسر سازمان بهینه‌سازی کنند. کسب و کارها می‌توانند با رشد، دامنه ERP خود را گسترش دهند.

نرم افزار ابری ERP چیست؟

نرم‌افزار ERP ابری (cloud) به معنای پیاده‌سازی ERP در محیط ابر است، نه در محل (on-premise). ابر محیطی مناسب برای ERP است زیرا یک پلتفرم قابل دسترسی، قابل اعتماد، امن و بسیار قابل مقیاس برای نرم‌افزارهای حیاتی است. نرم‌افزار ERP ابری واقعی به‌طور خاص برای پیاده‌سازی در ابر توسعه یافته است و از مزایای کامل محیط ابر بهره می‌برد. با مطالعه مقاله می‌توانید درباره نرم‌افزار ERP ابری و گزینه‌های پیاده‌سازی ERP بیشتر بدانید.

ERP در حسابداری به چه معناست؟

در حسابداری، عبارت ERP مخفف Enterprise Resource Planning است که یک نوع نرم‌افزار مدیریت کسب و کار است. ماژول‌های مالی ERP ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیاری را شبیه به نرم‌افزار حسابداری ارائه می‌دهند، مانند ابزارهای دریافت و پرداخت، دفتر کل، مدیریت هزینه، گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل و سایر موارد. به علاوه از واحد مالی، ERP شامل ماژول‌هایی برای خطوط کسب و کار مختلف مانند زنجیره تأمین و منابع انسانی است و همه را در یک سیستم یکپارچه یکی می‌کند.

چگونه می‌توانم تشخیص دهم نیاز به ERP دارم؟

بیشتر کسب‌وکارها با استفاده از ابزارهای ساده و مستقلی مانند QuickBooks یا صفحه‌های اکسل برای مدیریت فرآیندهای مختلف کسب‌وکار خود شروع می‌کنند. در ادامه پنج نشانه‌ای آمده است که نشان می‌دهد که این ابزارها برای شما کافی نیستند و به یک سیستم ERP مدرن نیاز دارید.

  1. درگیری بیشتر در فعالیت‌های روزانه: اگر مدیریت فعالیت‌های کلیدی مانند بستن دفتر حساب‌ها به مدت زمان بیشتری نیاز دارد و دلیل آن بیش از حد استفاده از برنامه‌های متفاوت است، ممکن است یک سیستم ERP بتواند با ادغام راه‌حل‌ها و داده‌ها در یک سیستم با رابط کاربری مشترک، ارتباط و هماهنگی بین واحدهای کسب‌وکار را آسانتر کند.
  2. سوالات کسب‌وکار بی پاسخ: آیا به راحتی می‌توانید به سوالات مهمی درباره کسب‌وکار خود پاسخ دهید؟ مانند درآمد بر اساس خطوط محصول یا تعداد برگشتی‌ها؟ اگر پاسخ مناسبی ندارید، ممکن است سیستم‌های جداگانه و عدم دسترسی به معیارها و KPI‌ها شما را محدود کرده باشد. نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی برای حل این چالش‌ها طراحی شده است.
  3. فرآیندهای کسب‌وکار غیرقابل کنترل: آیا در بخش‌هایی از کسب‌وکارتان فرآیندها از کنترل خارج شده‌اند؟ مثلاً مدیریت موجودی، رضایت مشتریان یا کنترل هزینه‌ها دشوارتر شده است؟ اگر چنین است، ممکن است نیاز به بازسازی و بهینه‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار برای سازگاری با رشد و اولویت‌های تغییرکرده باشد – که به طور طبیعی با سیستم ERP هماهنگ است.
  4. فرآیندهای دستی با مجموعه داده‌های متعدد: آیا بیشتر بخش‌های شما از برنامه‌ها و فرآیندهای خود برای انجام کارها استفاده می‌کنند؟ اگر چنین است، احتمالاً زمان زیادی را برای ورود اطلاعات تکراری صرف می‌کنید. وقتی اطلاعات نمی‌توانند بین سیستم‌ها جریان یابند، گزارش‌دهی طولانی‌تر می‌شود، خطاها به احتمال زیاد رخ می‌دهند و فرآیند تصمیم‌گیری مختل می‌شود.
  5. چابک نیستید: آیا به اندازه‌ای در حال اجرای کسب‌وکار خود هستید که نمی‌توانید به فرصت‌های جدید و جذاب بپردازید؟ سیستم‌های ERP جدید شامل قابلیت‌های پیشرفته و هوشمندی مانند یادگیری ماشینی و تحلیل پیش‌بینی است که شناسایی و بهره‌برداری از طرح‌های جدید و سودآور را آسان‌تر می‌کند.

ارزیابی این علائم می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید پیاده‌سازی یک سیستم ERP برای کسب‌وکار شما مفید خواهد بود یا خیر.