به جرات می توان گفت فن سخنوری در جلسات و مهارت سخن گفتن از جمله مهارت هایی است که یک مدیر به صورت روزانه به آن نیاز دارد. کسب این مهارت می تواند نقش موثری در زندگی حرفه ای یک مدیر داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نکات طلایی و رازهای مربوط به فن سخنوری آشنا نماییم. آشنایی با این نکات به شما کمک می کند تا در جلسات به نتایج مطلوبی دست یابید. با ما همراه باشید:

اصل مهم فن سخنوری در جلسات : با انرژی صحبت کنید!

یکی از مهم ترین رازهای مربوط به فن سخنوری در جلسات، با انرژی صحبت کردن است. با انرژی صحبت کردن باعث می شود تا شنونده نسبت به صحبت های شما شور و اشتیاق داشته باشد. در صورتی که با انرژی کم و با لحن یکنواخت صحبت کنید، مخاطبان به سرعت از صحبت های شما خسته شده و تمرکز خود را از دست می دهند. کاهش مشارکت شونده و کاهش توجه به صحبت های شما باعث می شود جلسات شما دستاورد مناسبی نداشته باشد. در این صورت جلسات به جز اتلاف وقت و هزینه، آورده دیگری برای شما نخواهند داشت. اگر انرژی کافی ندارید و کم حوصله هستید، زمان جلسه را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: مدیریت جلسه (به سبک مدیران موفق)

فن سخنوری در جلسات و اهمیت اعتماد به نفس سخنران

یکی از موضوعاتی که در خصوص فن سخنوری در جلسات، بسیار مورد تاکید است، اعتماد به نفس سخنران است. اعتماد به نفس بالای شما می تواند به راحتی به مخاطبتان حس مثبت منتقل کند. افراد با اعتماد به نفس در قانع کردن و جلب توجه مخاطبان خود موفق تر هستند. با اعتماد به نفس بودن باعث می شود شما با انرژی صحبت کنید و قاطعیت کافی را داشته باشید. اما برای داشتن اعتماد به نفس چه باید کرد؟

اگر می خواهید در سخنرانی های خود اعتماد به نفس کافی را داشته باشید، می توانید از قبل به سخنان خود فکر کنید و حتی برای خود یا دوستانتان سخنرانی کنید. این کار باعث افزایش آمادگی شما می شوند و بدون شک اعتماد به نفس شما را بالا می برد. صحبت کردن در خصوص موضوعاتی که پیرامون آنها اطلاعات کافی دارید، باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد. فراموش نکنید صداقت نیز می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود. اگر محتوای سخنرانی شما صادقانه باشد، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

جلسات را خوب شروع کنید!

یکی از مهم ترین نکات مربوط به فن سخنوری در جلسات، جملات آغازین است. مهارت شما در سخنوری وابستگی زیادی به مهارت شما در آغاز جلسه دارد. اگر بتوانید جلسات را خوب شروع کنید، بدون شک در جلب توجه مخاطب موفق خواهید بود. در صورتی که جملات ابتدایی شما جذابیت کافی را نداشته باشند، در جذب مخاطب موفق نخواهید بود. پیشنهاد می شود با طرح سوال، آغاز داستان گونه و … جذابیت کافی را برای سخنان خود ایجاد کنید. مقدمه چینی برای شروع جلسات، می تواند کمک کننده باشد اما فراموش نکنید طولانی شدن مقدمه نیز می تواند باعث بی رغبت شدن مخاطب نسبت به سخنان شما باشد. بنابراین در خصوص نوع و مقدار مقدمه چینی نهایت دقت را داشته باشید.

برای ایجاد حس مثبت در مخاطب، بهتر است در ابتدای سخنان خود از مخاطبان تشکر کنید و آنها را در جریان موضوع و کلیات سخنان خود قرار دهید.

خودتان را معرفی کنید!

اگر رویکرد حرفه ای در خصوص فن سخنوری در جلسات دارید، بهتر است معرفی خودتان را در ابتدای سخنرانی انجام دهید. این کار بسیار حرفه ای است و باعث می شود تا مخاطب از ابتدای سخنرانی بداند که با چه کسی صحبت می کند. منظور از معرفی صرفا ذکر نام و نام خانوادگی شما نیست. بهتر است اطلاعات کافی را که مخاطب نیاز دارد تا در مورد شما بداند، در ابتدای سخنرانی به او منتقل کنید. این اطلاعات می تواند شامل سطح تحصیلات، جایگاه شغلی، میزان تجربه و … باشد.

البته بهتر است در معرفی خودتان زیاده روی نکنید و بخش معرفی به خود ستایی تبدیل نشود. در این حالت، مخاطب نسبت به شما بدبین می شود. به اندازه خود را معرفی کنید و به مخاطب به اندازه ای اطلاعات در خصوص خودتان منتقل کنید که نیاز دارد.

بیشتر بخوانید : برترین سامانه مدیریت پروژه فارسی

راز اصلی فن سخنوری در جلسات : حفظ انسجام در سخنان

بدون شک یکی از راز های فن سخنوری در جلسات، حفظ انسجام است. یک مدیر زمانی می تواند سخنرانی موفق و تاثیرگذاری داشته باشد که منسجم صحبت کند. بین بخش های مختلف سخنان شما باید یک انسجام قوی معنایی وجود داشته باشد تا شنونده سر در گم نشود. سردرگم شدن مخاطب را نسبت به سخنان شما بی میل و خسته می کند. یکی از مهم ترین توصیه ها برای این که منسجم صحبت کنید، این است که از قبل به محتوای سخنرانی خود فکر کنید. اغلب در مواردی که مدیران سعی می کنند فی البداهه صحبت کنند، سخنان آنها انسجام خود را از دست می دهد. در میان صحبت های خود و در انتهای صحبت ها، حتما یک جمع بندی داشته باشید. این کار تاثیر زیادی در حفظ انسجام دارد و به مخاطب کمک می کند درک بهتری از محتوای سخنان شما داشته باشد.

ساده و شمرده صحبت کنید!

یکی از رازهای مورد تاکید در خصوص فن سخنوری در جلسات، ساده صحبت کردن است. مخاطب هر چه بهتر سخنان شما را درک کند، شور و اشتیاق بیشتری برای گوش کردن به محتوای سخنان شما خواهد داشت. هرگز سعی نکنید با کلمات و سخنان پیچیده مخاطب را سردرگم کنید. این کار دستاوردی جز بی اشتیاق کردن شنونده نسبت به سخنان شما نخواهد داشت. ساده صحبت کنید. از ساده ترین کلمات استفاده کنید. جملات کوتاه در مقایسه با جملات طولانی راحت تر درک می شوند و منظور را بهتر منتقل می کنند. بنابراین بهتر است استفاده از جملات کوتاه را در اولویت قرار دهید.

شمرده صحبت کردن نیز می تواند یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در یک جلسه سخنرانی باشد. اگر به دنبال جلب نظر و توجه مخاطب هستید، حتما باید ساده و شمرده صحبت کنید. اگر مخاطب کلماتی که شما بیان می کنید را درک نکند، به صحبت های شما توجه نخواهد کرد.

نکته کلیدی در خصوص فن سخنوری در جلسات : به اندازه صحبت کنید.

برخی از مدیران به اشتباه تصور می کنند برای قانع کردن مخاطب و دستیابی به نتایج دلخواهشان لازم است تا مخاطب را خسته و به اصطلاح تسلیم نمایند. اگر رویکرد حرفه ای در یادگیری فن سخنوری در جلسات دارید، باید بدانید نکته کلیدی برای موفقیت در جلسات به اندازه صحبت کردن است. صحبت های شما نباید آنقدر کوتاه باشد که مخاطب سردرگم بماند و قانع نشود. از طرفی سخنان شما نباید آنقدر طولانی باشد که باعث خستگی شنونده شود. به اندازه صحبت کردن اهمیت زیادی در یک جلسه حرفه ای دارد.

زبان بدن و تاثیر آن در میزان تاثیرگذاری یک سخنران

اگر به دنبال یادگیری فن سخنوری در جلسات هستید، بدون شک باید اهمیت ویژه ای به زبان بدن بدهید. استفاده حرفه ای از زبان بدن یکی از مهم ترین راز های مدیران موفق است. زبان بدن می تواند تاثیرگذاری سخنان شما را تا چندین برابر افزایش دهد. خوب ایستادن، حفظ ارتباط چشمی، استفاده از لحن مناسب، حرکات دست مناسب و …. همگی از مواردی است که زیر مجموعه اصول استفاده از زبان بدن قرار می گیرند.

بسیاری از مدیران موفق در مصاحبه ها و سخنرانی های خود، تسلطشان بر زبان بدن را راز اصلی موفقیت خود می دانند. توصیه می کنیم برای یادگیری زبان بدن و آشنایی با این علم و مهارت برنامه ریزی کنید.